بازشناسی ارزش های مهم مدیریتی در زندگی حضرت سلیمان

چکیده:
یکی از ویژگی های هزاره سوم، اهتمام بیشتر به پویایی و بالندگی جوامع بشری است و غالب اندیشمندان تحقق آن را از طریق جامعه دانایی محور (Knowledge – oriented Society) ممکن می دانند. در چنین جامعه ای، توجه به کیفیت ظهور، تداوم و بهره وری سازمان های عظیم و چند ملیتی، یک ضرورت عقلانی محسوب می شود و دستیابی به چنین آرمانی را با بهبود، تعالی و نوسازی مدیریت آن سازمانها، امکان پذیر تلقی می کنند. لذا به شیوه منطقی، بازنگری در ساختارهای مدیریتی و ارزشهای حاکم برآن، نیز قابل طرح می باشد. از موضوعاتی که در حوزه مدیریت جوامع و سازمانها، کمتر مورد امعان نظر قرارگرفته است، بررسی جایگاه ارزشهای مدیریتی در زندگی و خط مشی پیامبران بزرگ الهی است، زیرا پیامبران مدیران جوامع بشری محسوب می شوند و قطعا در شیوه اداره جامعه خویش، متکی به ارزشهایی بوده اند.
یکی از پیامبران الهی که علاوه بر مقام نبوت از موقعیت سلطنت و حکومت نیز برخوردار بوده، حضرت سلیمان (ع) است که به استناد قرآن کریم از حشمت و منزلتی برخوردار گردید که قبل او بی سابقه بوده است و با عنایت به این که رمز موفقیت آن حضرت، در تدابیر مدیریتی نهفته است که ذیل 16 نکته در این مقاله آمده است. این نکات در زمینه های متنوعی از ارتباط با مردم به عنوان بدنه هرم مدیریتی گرفته تا ارتباط با خدا و تاثیر آن در کیفیت اثربخشی مدیر و نیز ویژگی های اخلاقی و نظارتی ومهارتهای ارتباطی دیگر را شامل می شود و در پایان مقاله به بحث و نتیجه گیری و کاربرد پذیری یافته ها در جوامع معاصر می پردازد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
117
لینک کوتاه:
magiran.com/p846275 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!