نقش منابع هویت و معرفت در تشکیل سرمایه اجتماعی در میان دانشجویان دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان

پیام:
چکیده:
طرح مسئله: در این مقاله، چگونگی فرآیند تشکیل سرمایه اجتماعی در نمونه ای از دانشجویان، مورد بررسی قرار گرفته است. مدل تجربی مورد استفاده در این مقاله براین پایه استوار شده است که افراد از دو منبع هویت و معرفت خود به عنوان منابع لازم و نه کافی برای تشکیل سرمایه اجتماعی استفاده می کنند و این منابع زمانی به تشکیل سرمایه اجتماعی منجر خواهند شد که به اعتماد، هنجار و شبکه تبدیل شود. بدین ترتیب در این پژوهش به دنبال پاسخ گویی به این سئوال خواهیم بود که افراد از کدام یک از منابع معرفت و یا هویت خود برای تشکیل سرمایه اجتماعی استفاده می کنند.
روش
روش تحقیق در این مقاله به صورت پرسش نامه ای و پیمایشی است و نمونه مورد مطالعه 199 نفر از دانشجویان دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان می باشد.
یافته ها
از آن جا که سرمایه اجتماعی در ایران بیش تر مبتنی بر منابع هویت شکل گرفته است. علاوه بر تقویت ابزارهای علی مبتنی بر منابع هویت، باید توجه بیش تری بر تشکیل ابزارهای علی از طریق منابع معرفت در جامعه شود.
نتایج
در نمونه مورد نظر نتایج حاصله نمایان گر این واقعیت است که منابع هویت در تشکیل سرمایه اجتماعی دارای اثر معنی دار و مثبت بوده اند، در حالی که این فرضیه در مورد منابع معرفت از قوت چندانی برخوردار نمی باشد. در این نمونه هم چنین مردان دارای سرمایه اجتماعی بالاتری نسبت به زنان بوده اند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
105
لینک کوتاه:
magiran.com/p848629 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!