مشارکت در امور شهری و الزامات آن در شهر تهران

پیام:
چکیده:
طرح مسئله

هزاره جدید در حالی آغاز گردید که بیش از نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی می کنند، این مسئله در کنار ضرورت وجود امکانات، درخواست ها و نیازها، حضور و مشارکت شهروندان را در اداره امور الزامی می سازد. نکته قابل تامل، وجود موانع و عوامل بازدارنده ای است که بر سر راه مشارکت وجود دارد. این مقاله با استناد به یافته های پژوهشی درصدد شناسایی و تحلیل برخی از این عوامل است.

روش

این پژوهش از نوع پیمایشی است و در آن از پرسش نامه برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. با استفاده از فرمول کوکران و رتبه بندی مناطق به لحاظ درجه توسعه یافتگی 1370 خانوار متناسب با جمعیت هر گروه در مناطق بیست و دو گانه شهر تهران مورد بررسی قرار گرفتند.

یافته ها

یافته های پژوهش بیان گر میزان مشارکت پائین افراد در امور شهری تهران است. اما در مقایسه، تفاوت هایی میان مناطق مختلف وجود دارد. این سطح از مشارکت تابع متغیرهای متعددی در بعد نگرشی، رفتاری و محیطی افراد پاسخ گو بوده است.

نتایج

مشارکت در امور را می توان از الزامات برون رفت از مشکلات و مسائل شهری دانست که با دموکراتیزه کردن جامعه، تمرکززدایی و توا ن مندسازی اقشار مختلف تحقق می یابد. در این راستا، الگوهای سازمان یافته، رسمی و برنامه ریزی شده در کنار مشارکت های خودجوش بهترین راه کار خواهد بود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
245
لینک کوتاه:
magiran.com/p848634 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!