مروری بر روش های تشخیص پوسیدگی و معرفی روش نوین بین المللی تشخیص و ارزیابی پوسیدگی دندانی

پیام:
چکیده:
پوسیدگی دندانی بیماری عفونی مزمنی است، که با دمینرالیزاسیون (Deminerlization) بافت دندانی و در نهایت ایجاد حفره در دندان خود را نشان می دهد. تشخیص پوسیدگی های دندانی به دلیل پیچیدگی ناشی از عوامل گوناگون موثر در ایجاد بیماری همیشه با چالش همراه بوده است.
روش های معاینه های چشمی و چشمی- لمسی برای سال های زیادی رایج ترین راه های تشخیص پوسیدگی بوده اند. گر چه در روش های گوناگون و توسط نویسندگان مختلف تعاریف متعددی از پوسیدگی و تشخیص آن ارایه شده، از طریق بررسی های مروری سیستماتیک نیز، اطلاعات بسیار زیادی از راه های رایج تشخیص پوسیدگی های دندانی و ویژگی های به کار رفته در آنها به دست آمده است. نتیجه ی این بررسی ها بیانگر لزوم ایجاد یک روش واحد برای تشخیص پوسیدگی هاست.
در سال های اخیر برای مقابله با چالش های موجود در تشخیص پوسیدگی های دندانی، روش نوینی با عنوان (ICDAS، International Caries Detection and Assessment System) یا روش بین المللی ثبت و ارزیابی پوسیدگی های دندانی به عنوان یک استاندارد به دنیا معرفی شده است. هدف اصلی این روش بالا بردن کیفیت اطلاعات سلامت دهان و دندان در جهت تصمیم گیری بهتر در مورد تشخیص، پیش آگهی و درمان پوسیدگی در سطح فردی و سلامت جامعه است.
این مقاله ضمن مروری بر روش های گوناگون رایج در تشخیص و ارزیابی پوسیدگی به معرفی این روش نوین، شواهد ایجاد، چگونگی طراحی و معیارهای کاربردی آن می پردازد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
67
لینک کوتاه:
magiran.com/p854228 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!