بررسی اثر نور بر تکوین جنین های مرحله قبل از لانه گزینی موش در محیط آزمایشگاه

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

طی فرآیند و مراحل اجرای روش های مختلف کمک به باروری، جنین ها طی دوره های زمانی متوالی، در معرض نور آزمایشگاه و نیز نور میکروسکوپ قرار می گیرند. هدف از انجام این تحقیق، مطالعه تاثیر نوربا شدتی تقریبا برابر با نور میکروسکوپ بر تکوین جنین های مرحله قبل از لانه گزینی در شرایط آزمایشگاه می باشد.

مواد و روش ها

جنین های 2 سلولی موش های NMRÏ، 48 ساعت بعد از تزریق HÇG از بدن حیوانات حامله خارج شد. پس از شستشو و جمع آوری در قطرات محیط کشت جنینها بطور تصادفی به سه گروه تجربی و یک گروه شاهد قرار گرفتند. در گروه های تجربی، 215 (گروه B)، 222 (گروه Ç) و 229 (گروه Ç) جنین 2 سلولی به ترتیب 5، 15 و 30 دقیقه در شرایط دمایی 37 درجه سانتیگراد، در معرض نور فلورسانس با شدت 800 لوکس قرار گرفته و سپس برای کشت نهایی به انکوباتور ÇÔ2 انتقال می یافتند. جنین های گروه شاهد، 215 جنین (گروه Â) به همراه 3 گروه دیگر، به مدت 30 دقیقه روی هات پلیت با دمای 37 درجه سانتیگراد قرار داشتند ولی، ظرف کشت مربوطه با پوششی از ورقه آلومینیوم پوشیده شده بود تا نوری به آن نتابد. میانگین نسبت جنین هایی که به مرحله بلاستوسیست رسیدند، همچنین، میزان دژنراسیون جنین ها، پس از 72 و 96 ساعت کشت شاخص های کمی مورد بررسی جهت تعیین تاثیر نور بودند.

یافته ها

نتایج نشان می دهد که درصد تکوین جنین ها به مرحله بلاستوسیست، در گروه هایی که در معرض نور قرار گرفته بودند به ترتیب، 6/61، 5/52 و 1/65 درصد و در گروه کنترل 61 درصد بود. بهر حال اختلاف معنی داری آماری بین دو گروه آزمایش و کنترل وجود نداشت. همچنین، درصد جنین های دژنره شده در گروه های در معرض نور قرار گرفته با گروه کنترل اختلاف معنی داری نشان نداد.

استنتاج

نور فلورسانس سفید با شدت800 لوکس برای مدت زمان کمتر از 30 دقیقه، اثر قابل توجهی بر تکوین جنین های موش نداشته است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
17
لینک کوتاه:
magiran.com/p856087 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!