مقایسه تاثیر تزریق وریدی متوکلوپرامید و کتامین قبل از القائ بیهوشی بر روی درد پس از عمل

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
جهت کنترل و یا کمک به کاهش درد پس از عمل جراحی از داروها و روش های مختلف استفاده می شود. آنالژزی پیشگیرانه (Preemptive Analgesia) یکی از روش هایی است که در آن قبل از شروع جراحی از تزریق داروهای ضد درد نظیر مخدرها، کتامین و... استفاده می شود. در برخی از تحقیقات از متوکلوپرامید وریدی جهت کاهش درد پس از عمل جراحی استفاده شده است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر مقایسه ای تزریق داخل وریدی دو داروی کتامین و متوکلوپرامید نیم ساعت قبل از القای بیهوشی بر روی درد و میزان مصرف مخدر پس از جراحی انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه کارآزمایی بالینی دو سویه کور تعداد 86 بیمار کلاس 1 و 2 بیهوشی کاندیدای عمل جراحی شکم تحت بیهوشی عمومی، به صورت در دسترس انتخاب و بطور تصادفی ساده به دو گروه تقسیم شدند. در گروه اول متوکلوپرامید (mg 10) و در گروه دوم کتامین (mg/kg 3/0) نیم ساعت قبل از القای بیهوشی به صورت داخل وریدی تزریق شد. نمره درد، میزان مصرف مخدر در ریکاوری و 24 ساعت اول پس از عمل جراحی، طول مدت اقامت در ریکاوری، زمان خروج لوله تراشه و عوارض مختلف از قبیل تهوع، استفراغ، بیقراری، عوارض روانی و...ارزیابی و ثبت گردید. اطلاعات با استفاده از آزمون های آماری کای اسکوار، t و آنالیز واریانس مشاهدات تکرار شده تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
میانگین نمره درد (VAS) در 24 ساعت اول پس از عمل جراحی در گروه متوکلوپرامید 04/3±98/3 و در گروه کتامین 32/3±93/5 بود (05/0P<). توزیع فراوانی عوارض دارویی در گروه متوکلوپرامید 2/30% و در گروه کتامین 3/95% بود (001/0P<). مدت زمان خروج لوله تراشه در دو گروه متوکلوپرامید و کتامین به ترتیب 8/.±3/5 و 7/.±4/7 دقیقه بود (05/0P<).
نتیجه گیری
نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که استفاده از متوکلوپرامید وریدی قبل از القائ بیهوشی تاثیر بیشتری در کاهش درد پس از عمل جراحی به نسبت کتامین داشته است که می تواند مطرح کننده اثرات آنالژزیک بهتر این دارو باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
38
لینک کوتاه:
magiran.com/p861984 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!