بررسی شیوع عوامل خطرزای بیماری های قلبی عروقی در مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی درمانی شهر کاشان، پاییز 1389

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

بیماری های قلبی وعروقی، بیماری های غیر واگیر هستند که توسط عوامل متعدد ایجاد می شوند. یکی از مهمترین آنها، سبک زندگی ناسالم است. در ایران این بیماری از مشکلات دهه اخیر بوده و از سویی در مقایسه با 10 علت اول مرگ و میر در سال 1387، با 8./44% بیش ترین عامل مرگ و میر در شهر کاشان بوده است. لذا این مطالعه با هدف بررسی میزان مواجهه با عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی در شهر کاشان می باشد.

روش بررسی

این مطالعه توصیفی – تحلیلی بر روی 336 نفرمراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی درمانی کاشان که به صورت خوشه ایانتخاب شده بودند انجام گرفت. اطلاعات بوسیله پرسشنامه سبک زندگی که از 5 قسمت اطلاعات دموگرافیک، سابقه بیماری، تغذیه، مصرف سیگار و فعالیت بدنی تشکیل شده بود جمع آوری و با کمک آزمون های آماری کای دو تجزیه و تحلیل گردید.

یافته ها

میانگین شاخص توده بدنی (BMI) بین افراد 69/25 بود. شایع ترین ریسک فاکتورها در بین افراد به ترتیب عبارت بودند از: مصرف غذای سرخ کرده (9/97%)، مصرف کم ماهی (8/90%)، مصرف کم حبوبات (8/79%)، مصرف کم تخم مرغ (3/75%) مصرف زیاد گوشت قرمز (3/69%)، مصرف زیاد شیرینی جات (9/67%)، مصرف غذای چرب (7/66%) و میزان کم فعالیت بدنی (4/66%) می باشد. بین سبک زندگی با جنسیت (016/0=P) و تحصیلات (019/0=P) و فعالیت بدنی با شغل (013/0=P) رابطه ی معنی داری یافت شد.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه سبک زندگی افراد در وضعیت مطلوبی قرار نداشته در نتیجه لزوم توجه و آموزش بیشتر در جهت کاهش مصرف غذای سرخ کرده، گوشت قرمز، غذای چرب و شیرینی جات و افزایش متعادل مصرف ماهی، حبوبات، تخم مرغ، میوه جات و سبزیجات، در رژیم غذایشان افزایش فعالیت بدنی و کاهش مصرف سیگار توصیه می شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
76
لینک کوتاه:
magiran.com/p861991 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!