باور به نیایش در زنان باردار

چکیده:
زمینه و هدف
معنویت یک روش انطباق و سازگاری با شرایط بحرانی است. نیایش یکی از راهکارهای مهم برای کاهش تنش؛ استرس و اضطراب می باشد و موجب سازگاری فرد با شرایط سخت می شود. هدف از این پژوهش بررسی باورهای زنان باردار در مورد نیایش می باشد.
مواد و روش کار
این مطالعه توصیفی- تحلیلی بر روی 400 زن باردار بستری جهت زایمان انجام شد. معیارهای ورود به مطالعه شامل حاملگی اول، جنین زنده و داشتن سواد خواندن و نوشتن بود. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد شده اعتقادات مذهبی حاوی سه دسته سؤال مربوط به فعالیت های مربوط به نیایش، تجربه و نگرش نسبت به نیایش بود. از اعتبار محتوی و ضریب آلفا کرونباخ برای تعیین اعتبار و پایایی پرسشنامه استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار Spss و آزمون های آمار توصیفی و همبستگی پیرسون استفاده شد.
یافته ها
بطور میانگین زنان مورد بررسی 7/84 درصد نمره کل مربوط به نگرش نسبت به نیایش؛ 70 درصد نمره کل مربوط به تجربه و 73 درصد نمره کل مربوط به فعایت های مربوط به نیایش و در مجموع 77 درصد نمره کل پرسشنامه را بدست آوردند. بین فعالیت های مربوط به نیایش با سن زنان (008/0 P<)، تجربه نیایش با سن و تحصیلات زنان (04/0 P<) و نگرش نسبت به نیایش با تحصیلات زنان همبستگی مثبتی بدست آمد(001/0 P<).
نتیجه گیری
نیایش یک روش مورد توجه زنان باردار برای انطباق با شرایط استرس زای حاملگی و زایمان است و با افزایش سن و تحصیلات زنان باردار گرایش به آن افزایش می یابد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
61
لینک کوتاه:
magiran.com/p868964 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!