تاثیر کانی شناسی بر بیولیچینگ مزوفیلیک مس از غبار کوره ها و کنسانتره فلوتاسیون

چکیده:
سابقه و هدف
امروزه استفاده از باکتری ها به طور گسترده ای برای بازیابی فلزات از باطله ها، کانسنگ ها و کنسانتره های مس استفاده می شود. درک عملکرد باکتری ها نسبت به انواع مواد با کانی شناسی مختلف به منظور بهبود فرایندها و انتخاب باکتری های مناسب بسیار حائز اهمیت است. هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر کانی شناسی غبار کوره ها و کنسانترهفلوتاسیون بر بازیابی مس با استفاده از باکتری های مزوفیل می باشد.
مواد و روش ها
تاثیر کانی شناسی مواد مورد عملیات بر بازیابی بیولوژیکی مس به روش بیولیچینگ با استفاده از دو نوع مواد غبار متالورژیکی و کنسانتره کارخانه تغلیظ مجتمع مس سرچشمه با کانی شناسی متفاوت بررسی شد. آزمایش های بیولیچینگ با استفاده از مخلوط باکتری های اسیدیتوباسیلوسفرواکسیدانس، اسیدیتوباسیلوستیواکسیدانس و لپتوسپریلیومفرواکسیدانس در ظروف لرزان انجام شدند.
یافته ها
عمده کانی های موجود در غبار سولفیدهای ثانویه مانند کالکوسیت و کوولیت و عمده کانی های موجود در کنسانترهسولفیدهای اولیه همانند کالکوپیریت بودند. نرخ بازیابی مس از غبار g/L/day 835/0 و از کنسانترهg/L/day 403/0 بدست آورده شد. بررسی های سینتیکی نیز نشان دادند که ثابت نرخ در مورد غبار day-1 125/0 و در مورد کنسانترهday-1 010/0 می باشد.
نتیجه گیری
ویژگی های کانی شناختی مواد مورد عملیات تاثیر شاخصی در بیولیچینگ نشان داد.به علت نرخ حلالیت بالای سولفیدهای ثانویه، نرخ بازیابی و نیز بازیابی کلی غبار نسبت به کنسانتره بیشتر بود. اکسیداسیون کالکوپیریت در مقدار اکسیداسیون نسبتا پائین(حدود 44 %) متوقف شد و زمان آب شویی اضافی افزایش بازیابی را به دنبال نداشت. آزمایش ها نشان داد که کشت مزوفیلیک استاندارد در دمای 35 درجه سانتی گراد در اکسیدکردنکانی های سولفیدی ثانویه بسیار موفق بود، اما برای کانی های سولفیدی اولیه مس به ویژه کالکوپیریت موثر نبود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
141
لینک کوتاه:
magiran.com/p878355 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!