شیوع دیابت نوعII و برخی عوامل مرتبط با آن در بالغین سنین 25 تا 65 سال استان گلستان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بیماری دیابت و عوارض ناشی از آن از مهمترین عوامل مرگ ومیر انسانها بشمار میروند. هدف اصلی این مطالعه بررسی میزان شیوع بیماری دیابت نوعII و برخی عوامل مرتبط با آن در بین افراد 65-25 سال استان گلستان است.
روش بررسی
مطالعه از نوع توصیفی با رویکرد تحلیلی مبتنی بر جمعیت بوده که بر روی 1998 نفر (1000 مرد و 998 زن) از بالغین سنین 65-25 سال به اجرا درآمده است. نمونه گیری از نوع خوشه ایو طبقه ای با تخصیص مناسب از نظر سن و جنس است. قند خون نمونه ها در حالت ناشتا وشاخص های تن سنجی نظیر قد، وزن و دور شکم اندازه گیری شد و پرسشنامه وضعیت اجتماعی –اقتصادی تکمیل گردید. قند خون ناشتا برابر و یا بیشتر از mg/dl126 بعنوان بیمار دیابتی نوعII طبقه بندی گردید. از نرم افزار آماری Spss برای آنالیز داده هاو از آزمون آماری کای دو وآزمون تی برای مقایسه گروه ها استفاده شده است. در تمامی آزمونها، احتمال خطای کمتر از 05/0 معنی دار تلقی گردید.
یافته ها
میانگین سنی 2/44 سال و میانگین و انحراف معیار قند خون ناشتا در مردان 91/32 ± 51/94 و زنان 1/40±2/98 میلی گرم در دسی لیتر بود. میزان شیوع بیماری دیابت نوعII 3/8 % بود که این نسبت در مردان و زنان بترتیب 8/6% و 7/9% و در مناطق شهری و روستایی بترتیب 4/10 و 4/6% است. همبستگی مثبت و معنی داری بین قند خون ناشتا و سن، اندازه دور شکم و نمایه توده بدنی وجود داشت (P=0.01). برای کنترل قند خون افزایش یافته، استفاده از رژیم غذایی در1/64% و فعالیت فیزیکی در 2/24 افراد مشاهده گردید.
نتیجه گیری
از هر دوازده فرد بالغ گلستانی، یک نفر مبتلا به بیماری نوع دیابت نوع II می باشد و چاقی، افزایش وزن و چاقی شکمی از بیماری های همراه این بیماری است. تهیه یک برنامه مناسب جهت غربالگری و آموزش بیماران در زمینه پیشگیری از عوارض بیماری دیابت ضروری است
زبان:
فارسی
در صفحه:
10
لینک کوتاه:
magiran.com/p878808 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!