زندگی با ماشین همویالیز: یک مطالعه ی پدیدارشناسی

پیام:
چکیده:
اهداف
درک بهتر از معنی و مفهوم زندگی بیماران همودیالیزی می تواند منجر به درک نیازها و شیوه ی مراقبت از آن ها شود. از این رو این مطالعه به منظور توصیف تجرب یات زنده بیماران همودیالیزی از زندگی با ماشین همودیالیز است انجام شد.
روش ها
در این مطالعه، یکی از روش های تحقیق کیفی تحت عنوان پدیدارشناسی توصیفی با رویکرد کلایزی مورد استفاده قرار گرفت. روش جمع آوری اطلاعات، مصاحبه ی نیمه سازمان یافته با ده بیمار همودیالیزی از بیمارستان آموزشی اکباتان شهر همدان و بیمارستان شهدای یافت آباد شهر تهران بود. مصاحبه ها حول محور تجربه ی بیماران از زندگی با ماشین همودیالیز در سال 1389 انجام شد.
یافته ها
از مجموع یافته های این مطالعه، چهار درون مایع که بیان گر ساختار تجارب زندگی بیماران با ماشین همودیالیز است، استخراج شده که به شرح زیر بود: همودیالیز به عنوان جزء انکار ناپذیر زندگی، تنش های زندگی دیالیزی، نیاز به حمایت و سازگاری مؤثر.
نتیجه گیری
وجه مهم زندگی این بیماران، حرکت تدریجی از محدودیت ها تا سازگاری مؤثر در برابر این روند غیر قابل اجتناب زندگی این بیماران با همه پیامدهایش بود. به کارگیری منابع حمایتی به کار گرفته در بیماران برای سازگاری، میان بیماران متفاوت بود. این یافته ها، دید جدیدی به پرستاران برای درک واقعی تر این بیماران و مشکلات واقعیشان خواهد داد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
59
لینک کوتاه:
magiran.com/p883657 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!