بررسی کیفیت مراقبت از دسترسی های عروقی بیماران تحت درمان با همودیالیز

پیام:
چکیده:
اهداف
با توجه به فقدان مطالعه در زمینه ی نحوه ی مراقبت از دسترسی های عروقی بیماران تحت درمان با همودیالیز و نقش آن در طول عمر دسترسی های عروقی، این پژوهش با هدف بررسی کیفیت مراقبت از دسترسی های عروقی بیماران تحت درمان با همودیالیز انجام شد.
روش ها
مطالعه به صورت مقطعی بر روی 85 بیمار مبتلا به ESRD که در نیمه ی اول سال 1389 برای انجام همودیالیز مزمن به بیمارستان حضرت علی اصغر اصفهان مراجعه کرده اند، انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسش نامه ی مشخصات فردی و چک لیست مربوط به تکنیک های مراقبتی بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون t و آمار توصیفی و نرم افزار SPSS17 انجام شد.
یافته ها
در مجموع 36 زن و 49 مرد با متوسط مدت همودیالیز 94/44 ± 44/46 ماه بررسی شدند که 25 نفر از آن ها از طریق کاتتر ساب کلاوین و شصت نفر از طریق فیستول شریانی وریدی، تحت همودیالیز قرار می گرفتند. کیفیت کلی مراقبت از راه دسترسی عروقی در 2/41 درصد موارد در حد متوسط قرار داشت. انتخاب مناسب دور دستگاه در شروع دیالیز، پرایم کامل صافی و ست ها، بستن سر کاتتر شریانی در حین جداکردن بیمار از دستگاه و (خودداری از) سوزن زدن در محل آنوریسم، از بیشترین مواردی است که در حین مراقبت رعایت نشده است.
نتیجه گیری
کیفیت کلی مراقبت از محل دسترسی عروقی، در مجموع در حد متوسط قرار داشته است. بنابراین، ضرورت توجه بیشتر به آموزش مداوم حرفه ی پرستاری و ایجاد پروتکل استاندارد مراقبتی برای بهبود تکنیک های مراقبتی توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
87
لینک کوتاه:
magiran.com/p883661 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!