انتخاب استاد راهنما و رابطه استاد راهنما دانشجو: دیدگاه های دانش آموختگان دوره دکترا

پیام:
چکیده:
ارزشیابی کیفیت روابط دانشجویان با اساتید راهنما به منظور حفظ و بهبود کیفیت آموزش و یادگیری، نگارش رساله و تولید دانش در دوره دکترا، بسیار با اهمیت است. در این راستا یکی از مهم ترین تصمیماتی که دانشجوی دکترا در آغاز پژوهش خود اتخاذ می کند، انتخاب استاد راهنما است. پیامدهای این انتخاب و هم چنین روابط خوب با استاد راهنما، می تواند در ارزشیابی نهایی رساله، تمایل دانشجو به انتخاب مجدد استاد راهنما و تداوم پژوهش های آتی تاثیرگذار باشد.
پژوهش حاضر به منظور بهبود کیفیت و بررسی پیامدهای مذکور انجام شده است. ابتدا با بررسی ادبیات و مصاحبه با اساتید با تجربه در امر راهنمایی رساله های دکترا، 20 نشانگر کیفیت تدوین شد. در مرحله بعد با استفاده از نشانگان تدوین شده، پرسشنامه ای تهیه و به وسیله 31 دانش آموخته دوره دکترا رشته علوم تربیتی تکمیل شد. نتایج نشان داد که رضایت از انتخاب و رابطه با استاد راهنما در سطح نسبتا مطلوب قرار دارد. هم چنین تفاوت معناداری بین دانش آموختگان با نمره عالی و خوب (و پایین تر) و دانش آموختگان مایل و غیرمایل به انتخاب مجدد استاد راهنما و تداوم پژوهش های آتی با او، هم به لحاظ رضایت از انتخاب و هم به لحاظ رضایت از رابطه با استاد راهنما به دست آمد. در مرحله نهایی، با تحلیل محتوای سوالات باز پاسخ پرسشنامه ها، پیشنهادهایی برای بهبود کیفیت انتخاب اساتید راهنما و رابطه دانشجویان با آن ها، ارائه شد. نتایج پژوهش در بخش پایانی مقاله بحث شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
96
لینک کوتاه:
magiran.com/p890023 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!