محدودیت های بلوغ و یادگیری زبان دوم توسط زبان آموزان ایرانی

چکیده:
بلوغ، همواره بر یادگیری زبان دوم تاثیر دارد. عده ای از زبان شناسان کاربردی و روانشناسان معتقدند که پس از سن بلوغ که اتفاق آرا بر آن است که در سن 13 سالگی رخ می دهد یادگیری زبان دوم توسط زبان آموزان همانند یادگیری زبان اول نمی باشد. همچنین پیشینه مطالعاتی نشان می دهد که یادگیری تلفظ بیش از دیگر مهارتهای زبان تحت تاثیر محدودیتهای سنی قرار می گیرد. با این وجود هنوز کسی به صورت جدی ارتباط بین محیط یادگیری و یادگیری گویش وران بومی را مطالعه نکرده است. این مطالعه به بررسی یادگیری زبان توسط زبان آموزان ایرانی که یادگیری زبان را قبل از سن بلوغ آغاز نموده اند و همچنین یادگیری زبان دوم توسط کسانی که زبان دوم را در یک کشور انگلیسی زبان فرا گرفته اند، می پردازد. برای انجام این کار 120 نفر متشکل از چهار گروه 30 نفری انتخاب شده اند. گروه اول انگلیسی آموزانی میباشند که زبان دوم را قبل از سن بلوغ در ایران فرا گرفته اند. گروه دوم انگلیسی آموزانی می باشند که زبان دوم را پس از سن بلوغ در ایران فرا گرفته اند. گروه سوم و چهارم کسانی می باشند انگلیسی را در یک کشور انگلیسی زبان به ترتیب بعد و قبل از سن بلوغ فرا گرفته اند.
داده های این تحقیق بوسیله یک آزمون مهارت گفتاری جمع آوری شده است. سپس تلفظ گویش وران توسط انگلیسی زبانان بومی ارزیابی شده است. از آزمون تحلیل واریانس جهت تحلیل داده ها استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که بین نمره تلفظ چهار گروه تفاوت معنا دار وجود دارد. نتایج آزمون تعقیبی نشان میدهد که هر چهارگروه با هم تفاوت دارند به این معنا که زبان آموزانی که قبل از سن بلوغ زبان انگلیسی را در یک کشور انگلیسی زبان آموخته اند عملکرد بهتری نسبت به کسانی که قبل از سن بلوغ زبان را در ایران فرا گرفته اند، دارند. نتایج همچنین نشان داده است که فراگیرانی که قبل از سن بلوغ انگلیسی را فرا گرفته اند عملکرد بهتری نسبت به آنهایی که پس از سن بلوغ شروع کرده اند داشته اند. لذا نتیجه گیری می شود که عوامل مربوط به بلوغ و محیط یادگیری در یادگیری تلفظ توسط زبان آموزان ایرانی دخیل می باشند. چنانکه یادگیری تلفظ به طور بسیار صحیح و همانند یادگیری زبان اول مد نظر می باشد آموزش زبان در سنین پایین توصیه می شود.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
117 تا 132
لینک کوتاه:
magiran.com/p898424 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!