مقایسه اثر تزریق زیرجلدی بوپی واکائین نیم درصد قبل و بعد از آپاندکتومی بر درد بعد از عمل

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثر تزریق زیر جلدی بوپی واکائین نیم درصد قبل و بعد از آپاندکتومی بر درد بعد از عمل انجام شد.
مواد و روش ها
این تحقیق به روش کارآزمایی بالینی بر روی 150 بیمار کاندید آپاندکتومی انجام شد. نمونه ها به صورت تصادفی به سه گروه 50 تایی 1 و 2 و 3 تقسیم شدند. گروه اول تحت تزریق زیر جلدی بوپی واکائین 5/0% قبل از برش آپاندکتومی، گروه دوم تحت تزریق زیر جلدی بوپی واکائین 5/0% به صورت 5/0 میلی گرم بر کیلوگرم بعد از آپاندکتومی و بستن زخم و در گروه سوم هیچگونه تزریقی صورت نگرفت. سپس میزان درد بعد از عمل در ساعت های ششم، دوازدهم، بیست و چهارم و چهل و هشتم در سه گروه بر اساس معیار Visual Analogue Scale (VAS) و همچنین زمان اولین در خواست ضد درد (پتیدین) و میزان ضد درد (پتیدین) مصرف شده 48 ساعت بعد از عمل در سه گروه براساس آزمون های Q-Square و Kruskal Wallis Test و Mann-Whitney Test با سطح معنی داری (05/0>P) مورد مقایسه قرار گرفت.
یافته ها
شدت درد پس از عمل در ساعت ششم پس از عمل در گروه های با تزریق کمتر از گروه بدون تزریق بود (005/0>P). در بین این دو گروه نیز شدت درد در گروه تزریق پس از برش کمتر از گروه تزریق قبل از برش بود)041/0P< (. در ساعات دیگر تفاوت معنی داری در بین شدت درد در گروه های مختلف دیده نشد. زمان درخواست اولین ضد درد (پتیدین) درگروه اول 9/3±7/5 ساعت در گروه دوم 5/3±8/5 ساعت و در گروه سوم 02/1 ±6/2 ساعت بود (001/0>P). میزان پتیدین مصرف شده در طول 48 ساعت بعد از عمل در گروه اول 69/23±46 میلی گرم، در گروه دوم 9/24±39 میلی گرم و در گروه سوم 7/22±54 میلی گرم بود (001/0>P).
نتیجه گیری
استفاده از تزریق زیر جلدی بوپی واکائین (مارکائین) قبل و به ویژه بعد از آپاندکتومی می تواند باعث کاهش مصرف پتیدین 48 ساعت بعد از عمل و همچنین افزایش زمان درخواست اولین پتیدین و کاهش درد بعد از عمل در 6 ساعت اول بعد از عمل شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
68
لینک کوتاه:
magiran.com/p899381 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!