بررسی تاثیر هیسترکتومی بر تمایل و ارضاء جنسی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
اختلال در فعالیت جنسی بعد از هیسترکتومی در 10 تا 40% موارد گزارش شده است. تغییرات روحی روانی، احساس افسردگی، دیس پارونی، خشکی واژن، کاهش کیفیت سکس و میل جنسی شایعترین مشکلات بعد از هیسترکتومی هستند.
مواد و روش ها
این مطالعه بصورت توصیفی مقطعی از طریق مصاحبه با 50 نفر از زنانی که در مرکز آموزشی درمانی اکبرآبادی هیسترکتومی شده اند و 50 نفر گروه شاهد که برای پاپ اسمیر مراجعه کرده اند، انجام شده است. نمونه گیری بصورت اتفاقی از بین مواردی که فاکتورهای مداخله کننده را نداشتند، انجام و اطلاعات لازم با تکمیل پرسشنامه جمع آوری گردید و مقایسه آماری با آزمون t بعمل آمد.
یافته ها
تغییرات روحی روانی بعد از هیسترکتومی بصورت شایعی رخ داد. بطوری که بیشتر از نصف بیماران احساس پیری زودرس و کاهش میل جنسی همسر و بیشتر از چهار پنجم بیماران تغییر در نگرش به خود و تغییر در نظر همسرشان را گزارش کردند. احساس افسردگی در بیماران بعد از عمل بیشتر از گروه شاهد بود. دیس پارونی بعد از عمل کاهش ولی خشکی واژن افزایش یافت و در نهایت رضایت مندی جنسی متعاقب هیسترکتومی کاهش پیدا کرد.
نتیجه گیری
تغییرات روحی روانی و خشکی واژن (که در غیاب تغییرات مهم ارگانیک عمدتا ناشی از تغییرات روحی روانی و تحریک ناکافی است)، از عوامل اصلی در کاهش رضایت مندی جنسی بعد از عمل هستند. بنابراین در پیگیری هیسترکتومی باید به مصاحبه های روان شناختی و حمایت روحی و روانی و درمان به موقع خشکی واژن برای اجتناب از اختلالات جنسی توجه کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
75
لینک کوتاه:
magiran.com/p899389 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!