مطالعه سینتیکی پلیمر شدن رادیکالی انتقال اتم متیل آکریلات با درشت آغازگر پلی وینیل استات

پیام:
چکیده:

در پلیمرشدن رادیکالی انتقال اتم متیل آکریلات با درشت آغازگر پلی وینیل استات در محیط توده و دمای 90 °C تغییرات تبدیل واکنش ([Ln [M]0/[M به طور خطی با زمان افزایش یافت. مقدار ثابت سرعت پلیمرشدن ظاهری Kp app از شیب این تغییرات به دست آمد. این مقادیر برای محاسبه غلظت درشت رادیکال آزاد فعال در محیط واکنش استفاده شد. با افزایش غلظت کلرید مس II)غیرفعال کننده(مقادیر غلظت درشت رادیکال آزاد در محیط واکنش و ثابت سرعت پلیمرشدن ظاهری کاهش یافت.
با استفاده از معادلات سینتیکی و منحنی تجربی معکوس ثابت سرعت پلیمرشدن ظاهری با غلظت کلرید مس II ، مقادیر ثابت سرعت فعال شدن و نسبت ثابت سرعت غیرفعال شدن به آغاز به ترتیب L/mol.s و 2/576×10-4 و222 به دست آمد. وزن مولکولی متوسط عددی کوپلیمرهای قطعه ای حاصل با روش رنگ نگاری ژل تراوایی GPC با تبدیل واکنش به شکل خطی افزایش یافت که به طور تقریبی مشابه مقادیر نظری بود. افزون بر این، به دلیل رفتار کنترلی زنده در فرایند پلیمرشدن رادیکالی انتقال اتم با درشت آغازگر پلی وینیل استات، با افزایش درصد تبدیل واکنش مقدار توزیع وزن مولکولی کوپلیمرهای قطعه ای کاهش یافت. با افزایش)دو برابر(غلظت درشت آغازگر، کاتالیزور کلرید مس I و کاهش)نصف(غلظت مونومر متیل آکریلات در محیط واکنش، ثابت سرعت پلیمرشدن ظاهری و غلظت درشت رادیکال آزاد در محیط واکنش افزایش یافت. با افزایش غلظت درشت رادیکال در محیط واکنش و درنتیجه وقوع واکنش های اختتام، نسبت ثابت سرعت اختتام به تعادلی Kt/keq نیز برای مونومر متیل آکریلات مقدار 4/313×1020 به دست آمد. هم چنین، با افزایش غلظت درشت رادیکال آزاد و وقوع واکنش های اختتام، مقدار وزن مولکولی متوسط عددی کوپلیمرهای قطعه ای کاهش و توزیع وزن مولکولی آن پهن تر شدند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
181
لینک کوتاه:
magiran.com/p906148 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!