آنالیز نسبت های دندانی- صورتی دندان های قدامی ماگزیلا در دانشجویان دندان پزشکی دانشگاه آزاد خوراسگان

پیام:
چکیده:
مقدمه
اندازه و شکل دندان های قدامی فک بالا در زیبایی دندان ها و صورت مهم و مؤثر است. هدف از انجام این پژوهش، تعیین ارتباط میان اندازه شاخص های دندانی و صورتی و بررسی وجود نسبت طلایی در رابطه با مقادیر اندازه گیری شده بود.
مواد و روش ها
در این پژوهش مقطعی، از 34 زن و 30 مرد که دانشجویان دندان پزشکی بودند در شرایط یکسان شده تصویر دیجیتالی صورت در حالت حداکثر لبخند تهیه شد. سپس این تصاویر توسط برنامه های CS5 Photoshop و 12ACDSee بررسی شده، توسط برنامه 2011AutoCAD اندازه گیری انجام شد. آنالیز داده ها با آزمون های t مستقل و مقایسه میانگین با عدد ثابت انجام شد (05/0 = α).
یافته ها
میانگین کلیه متغیرها در دو جنس تفاوت معنی داری نداشت (05/0 p value >). نسبت فاصله بین مردمک های دو چشم به فاصله دو دندان نیش در دو جنس با عدد طلایی (618/1) تفاوت معنی داری نداشت (05/0 p value >)، فقط نسبت های فاصله مردمک بین دو چشم، فاصله بین گوشه های داخلی دو چشم و عرض بین گونه ای به عرض سانترال های ماگزیلا در زنان و نسبت های عرض بین گونه ای و عرض بین پره های بینی به عرض سانترال های ماگزیلا در مردان معنی دار نبود
نتیجه گیری
با توجه به محدودیت های این پژوهش، نسبت های دندانی- صورتی در دو جنس تفاوتی ندارند و عدد طلایی در متغیر فاصله بین مردمک های دو چشم به ناحیه در معرض دید رعایت می شود. نسبت های صورتی، معیاری مناسب برای سنجش عرض ظاهری دندان های قدامی ماگزیلا است که می توان از آن ها به عنوان ملاک و معیار برای دندان پزشکان و جراحان ایران استفاده نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
31
لینک کوتاه:
magiran.com/p908013 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!