بررسی از دیدگاه جغرافیای پزشکی در زمینه ی تاثیر اقلیم و آب و هوا بر اختلالات روانی- رفتاری کودکان 4 تا 7 ساله ی مناطق روستایی استان اصفهان

پیام:
چکیده:
مقدمه
از آن جایی که در هر جامعه، کودکان و نوجوانان یکی از مهم ترین اقشار جامعه را تشکیل می دهند، بررسی بیماری های روانی می تواند از عواقب سوء در سطح خانواده، فرد و جامعه جلوگیری کند. اگر چه تغییرات جوی و آب و هوایی، خود به تنهایی مسبب بیماری نیستند اما عوارض ناشی از آن ها می تواند در بروز بیماری های مختلفی از جمله اختلالات روانی موثر باشد.
پژوهش حاضر می کوشد از دیدگاه جغرافیای پزشکی، ارتباط جغرافیا و تغییرات آب و هوایی را با اختلالات روانی و رفتاری در کودکان 4 تا 7 ساله ی مناطق روستایی استان اصفهان بررسی نماید.
روش ها
در این تحقیق تحلیلی که به روش استقرایی انجام شد، با نمونه گیری تصادفی خوشه ایتعداد 500 نفر از کودکان در مناطق سردسیر (روستاهای سمیرم و فریدون شهر) و 500 نفر در مناطق گرمسیر (روستاهای نایین و اردستان) انتخاب شدند.
اطلاعات از طریق مصاحبه ی پزشک دوره دیده ی بهداشت روان با کودکان و خانواده ی آن ها و نیز بررسی پرونده ی بهداشتی آنان که در مراکز بهداشتی محل زندگی آن ها موجود بود به دست آمد. بیماری ها و اختلالات مورد بررسی شامل افسردگی، عقب ماندگی ذهنی، اختلالات دو قطبی و برخی اختلالات رفتاری بود. اطلاعات پس از به دست آمدن و جمع آوری با نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
از کل جامعه ی آماری 85/12 درصد اختلالات رفتاری و روانی داشتند. همچنین در 02/10 درصد ناخن جویدن و 3/2 درصد لکنت زبان، 78/1 درصد شب ادراری، 7/2 درصد افسردگی و 2/7 درصد پرخاشگری مشاهده شده است. در این میان میزان ناخن جویدن در دختران بیشتر از پسران و میزان شب ادراری در پسران بیشتر از دختران بود (05/0 > P).
نتیجه گیری
میزان اختلالات روانی در مناطق سردسیر بیشتر به صورت شب ادراری و افسردگی و در مناطق گرمسیر به صورت لکنت زبان و ناخن جویدن وجود داشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1745
لینک کوتاه:
magiran.com/p912117 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!