بررسی تاثیر مواجهه بالینی زود هنگام بر دیدگاه دانشجویان ترم دوم پزشکی نسبت به حرفه پزشکی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
درحالیکه قسمت اعظم دانش و مهارتی که در آینده مورد استفاده دانشجویان پزشکی قرار می گیرد در دوره آموزش بالینی کسب می شود، در بسیاری از نظامهای آموزشی دانشجویان بالاجبار تا مدت 2یا 3 سال تحصیل در دوره علوم پایه از محیط آموزشی بالینی دور می باشند.
روش کار
پژوهش حاضر به روش مداخل ای در نیمسال دوم 89-88 توسط دفتر توسعه آموزشی دانشکده پزشکی برگزار گردید. کلیه دانشجویان ورودی مهرماه 1388 از طریق سرشماری انتخاب شدند. نگرش دانشجویان نسبت به حرفه پزشکی با استفاده از یک پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. روایی پرسشنامه توسط تعدادی از کارشناسان تایید و پایایی آن با استفاده ازآلفای کرونباخ 65/0 تعیین گردید. دوره مواجهه بالینی زودهنگام برای این دانشجویان ارائه شد. پرسشنامه با فاصله دو هفته پس از پایان دوره مجددا توسط دانشجویان تکمیل گردید.
با استفاده از طیف لیکرت به هر یک از سوالات حیطه نگرش افراد امتیاز داده شد و میانگین هر یک از حیطه ها قبل و بعد از برگزاری دوره محاسبه و با استفاده از آزمون آماریt زوجی مقایسه شد.
یافته ها
از 85 نفر دانشجوی پزشکی ورودی 88 که در این دوره آموزشی شرکت کردند 62 نفر پرسشنامه های قبل و بعد از برگزاری دوره را تکمیل کردند 36 نفر(58%) دختر و26 نفر(42%) پسر بودند. میانگین و انحراف معیار سن و معدل نیمسال اول این دانشجویان به ترتیب 12/19(73/0±) و 24/16(1/1±) بود. تغییرات نمره نگرش دانشجویان نسبت به حرفه پزشکی قبل و بعد از برگزاری دوره از نظر آماری معنی دار نبود.
نتیجه گیری
هر چند مطالعه حاضرنتوانست تغییرات قابل ملاحظه ای در نگرش دانشجویان نسبت به حرفه پزشکی را پیدا نماید، اما نتایج سایر مطالعات گواه این مطلب است که برگزاری این دوره باعث می شود تا دانشجویان به صورت کاربردی و با دیدی فراتر از تئوری محض، مطالب را فراگیرند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
182
لینک کوتاه:
magiran.com/p913864 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!