معاهدات بین المللی در رابطه با جلوگیری ار آلودگی محیط های دریایی در اثر فعالیت های فراساحلی اکتشاف و تولید نفت و گاز

پیام:
چکیده:
افزایش روز افزون تقاضای انرژی از یک سو و پیشرفت تکنولوژی از سوی دیگر، صنعت نفت و گاز را به بهره برداری نفت و گاز از منابع فراساحلی سوق داده است. نواحی عظیمی در دریا که قبلا دور از دسترس صنایع نفت و گاز بوده اند، امروزه پروژه های فراوانی را در خود جای داده است. رشد صنایع نفت و گاز در فراساحل سوالات مهمی را در ذهن تداعی می کند. از جمله اینکه آیا این فعالیت ها بر اکوسیستم دریایی و منابع بیولوژیکی تاثیری نخواهند داشت؟
از جنبه های متفاوتی می توان به این موضوع پرداخت. برخی بر رعایت قوانین زیست محیطی در طی این فعالیت ها مطمئن هستند و برخی دیگر آینده تاریکی را برای محیطی های دریایی شامل فعالیت های نفت و گاز پیش بینی می کنند.
با در نظر گرفتن پتانسیل های بالقوه مخرب فعالیت های نفت و گاز در محیط های دریایی، قطعا قوانین زیست محیطی جامعی برای حفاظت از این محیط ها مورد نیاز است که این قوانین باید در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی، تدوین و اجرایی گردند و با قوانین ملی کشورها حمایت شوند. آلودگی دریایی ناشی از تولید نفت و گاز در سکوهای فراساحلی، تنها درصد کمی(1درصد) از کل آلودگی محیط های دریایی را در مقایسه با دیگر منابع آلاینده، شامل می شود (شکل1). اگرچه همیشه ریسک آلودگی به خاطر گسترش ناگهانی این فعالیت ها وجود دارد. صنعت نفت و گاز همیشه به عنوان صنعتی با ریسک بالا جهت ایجاد خسارت در محیط های فراساحل مطرح بوده است. هر بخش از فعالیت های اکتشاف و تولید می توان آلاینده باشد.
اثرات زیست محیطی فعالیت های اکتشاف و تولید در فرا ساحل از همان مراحل اولیه آغاز می شود. بسیاری از جانوران دریایی تحت تاثیر صداهای با فرکانس کم حاصل از عملیات های اکتشافی قرار می گیرند. پالس های شدید ممکن است ارگان شنوایی این حیوانات را از بین ببرد. ارزیابی های الکتریکی در عملیت اکتشاف نیز ممکن است در محیط های دریایی آسیب رسان باشد، که البته این تکنولوژی در محیط های دریایی برای عملیات لرزه نگاری هنوز رواج ندارد.
بیشترین اثرات مخرب بر محیط های فراساحل در مراحل حفاری و تولید رخ می دهد. فعالیت هایی همچون نصب سکو(شکل2)، لایرویی، خواباندن خطوط لوله در بستر دریا و ساخت تاسیسات نگهدارنده می تواند اختلالات فیزیکی شدید و انتشار مواد آلاینده مختلف به همراه داشته باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
23
لینک کوتاه:
magiran.com/p915197 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!