اپیدمیولوژی جغرافیایی مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی در استان اصفهان

پیام:
چکیده:
مقدمه
بیماری قلبی عروقی یکی از شایع ترین بیماری ها در جهان است و انتظار می رود تا سال 2020 اصلی ترین علت مرگ و میر در جهان باشد. هدف از مطالعه ی حاضر، تهیه ی نقشه ی توزیع جغرافیایی میزان مرگ و میر با علل قلبی عروقی در شهرستان های استان اصفهان در فاصله ی سال های 1384 تا 1388 بود.
روش ها
در این مطالعه، آمار کلیه ی مرگ و میر ثبت شده در استان اصفهان در طی سال های 1384 تا 1388 تهیه شد. آمار جمع آوری شده برای محاسبه ی میزان های میرایی مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی و تهیه ی نقشه های توزیع جغرافیایی مورد استفاده قرار گرفت. سپس با وارد کردن میزان مرگ و میر به تفکیک جنس (مرد و زن)، نقشه ی توزیع جغرافیایی مرگ و میر با علل قلبی عروقی ترسیم گردید.
یافته ها
میزان مرگ و میر با علل قلبی عروقی در شهرستان های اصلی و مرکزی استان بالاتر بود. میزان مرگ و میر در سطح استان در مردان بیشتر از زنان بود.
نتیجه گیری
الگوی مشاهده شده در شهرستان های اصلی و مرکزی، شاید به علت رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک، استفاده از فن آوری های نوین و آلودگی های محیطی از قبیل وجود برخی از عناصر ناشی از آلاینده های محیطی مانند وجود صنایع، رفت و آمد وسایل نقلیه و در نتیجه آلودگی هوا باشد که در شهرستان های اصلی استان شایع تر است. همچنین، به علت وجود مراکز دانشگاهی علوم پزشکی و امکانات بهداشتی بیشتر در شهرستان های اصلی استان مانند اصفهان، نجف آباد و برخوار و میمه نظام ثبت مرگ و میر و تشخیص علت مرگ در این شهرستان ها از دقت بیشتری در مقایسه با شهرستان های دیگر برخوردار است. تفاوت الگوی زنان و مردان می تواند ناشی از وراثت، هورمون های مردانه، برخی علل اجتماعی، افزایش چربی دور شکم در مردان، رفتارهای هیجانی و حتی در مواردی تهاجمی و خشن در مردان، عدم رعایت کنترل وزن در مردان نسبت به زنان و استعمال دخانیات در مردان باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
13
لینک کوتاه:
magiran.com/p915309 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!