نقش متغیرهای توپوگرافی و جغرافیایی کوهستان تالش در توزیع بارش های منطقه ای

پیام:
چکیده:
هر مکان جغرافیایی در روی زمین بارش و نوسانات بارش خاص خود را دارد. ویژگی های جغرافیایی محل یکی از عوامل تاثیر گذار بر روی بارش های هر منطقه می باشد. همچنین نقش متغیر های محیطی در مقدار و پراکنش بارش به ویژه در مناطق کوهستانی انکارناپذیر است. تاثیرات عوامل محیطی بر روی عناصر اقلیمی باعث کاربرد روزافزون تکنیک های آماری در بررسی های اقلیمی شده اند و کاربرد صحیح این تکنیک ها، مدل بندی و شیبه سازی تغییرات مکانی عناصر اقلیمی را امکان پذیر ساخته اند. بنابراین شناسایی روابط بین متغیرهای محیطی و انواع فرکانس های عنصر بارش در منطقه کوهستانی تالش هدف این مقاله است. در این مطالعه به بررسی روابط آماری بین چندمتغیر محلی مثل ارتفاع، عرض جغرافیایی، فاصله تا منبع رطوبت و فاصله تا حداکثر ارتفاع منطقه پرداخته شده است. برای انجام این تحقیق از آمار بارش 25 ساله (1385-1360) در 41 ایستگاه هواشناسی و باران سنجی موجود در منطقه استفاده شده است. متغیرهای توپوگرافی - جغرافیایی نیز با استفاده از نقشه های توپوگرافی 1:50000 و 1:100000 و1:250000 منطقه استخراج شده اند. ضرایب همبستگی بین متغیرهای توپوگرافی - جغرافیایی با انواع بارش های سالانه، فصلی، محاسبه شده و معادلات پیش بینی بارش های منطقه تهیه شده است.
نتایج تحقیق نشان می دهد که از میان متغیر های موجود، فاصله تا دریای خزر و ارتفاع مهم ترین عوامل محلی تاثیر گذار در بارش های منطقه تالش هستند.
زبان:
فارسی
صفحات:
191 تا 218
لینک کوتاه:
magiran.com/p917808 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!