بررسی نگرش مدیران ارشد بیمارستان ها نسبت به نظام داوطلبانه گزارش دهی خطاهای پزشکی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
در کشور ما برآورد واقعی از میزان خطاهای رخ داده وجود نداشته و به نظر می رسد وجود نگرش نامتناسب با این تفکر مانع اصلی گزارش خطاها باشد. با توجه به نقش مدیر در عملیات اجرایی هر موسسه، این مطالعه با هدف بررسی نگرش مدیران ارشد دانشگاه علوم پزشکی مازندران نسبت به گزارش دهی داوطلبانه خطا انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی و مقطعی است که به صورت سرشماری از روسا، مدیران، روسای پرستاری (مترون)، سوپروایزرها و سر پرستاران از 32 بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران پرسشگری شد. پرسشنامه ای خود ایفا در دو بخش و شامل سوالات بسته جهت تعیین تجربه از خطای پزشکی و همچنین بررسی نگرش ایشان در خصوص گزارش دهی داوطلبانه خطاهای پزشکی در بیمارستان به کار برده شد. پرسشنامه بر اساس مروری بر مطالعات و اهداف تحقیق طراحی و دارای روایی صوری و در مطالعه مقدماتی دارای ضریب پایایی 796/0 بود.
یافته ها
از تعداد 278 مورد (54 درصد) پرسشنامه گردآوری شده، 6/39 درصد مدیران تجربه خطای پزشکی را داشته و 4/68 درصد بیان داشته اند که در بیمارستانی که آنان کار می کنند، خطاها گزارش می شود. سنجش نگرش مدیران نشان داد اکثر آنان (7/95 درصد) معتقدند که گزارش دهی خطاهای پزشکی باعث بهبود ایمنی بیمار خواهد شد. در خصوص «نیاز به رویکرد متفاوت در سیاست های اجرایی» 6/89 مدیران نظر موافق داشتند. همچنین 85 درصد نیز «رویکرد تنبیهی صرف» را برای جلوگیری از رخداد مجدد خطا بی تاثیر دانسته اند.
استنتاج
اکثریت مدیران با اجرای سیستمی برای گزارش دهی و آنالیز خطاهای پزشکی موافقت دارند. به نظر می رسد، نهادینه کردن فرهنگ گزارش دهی و بررسی خطاها به صورت سیستماتیک و غیر فردی اولین قدم در تحقق این مهم باشد.
زبان:
انگلیسی
در صفحه:
131
لینک کوتاه:
magiran.com/p923444 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!