بررسی بازده شیب چگالی در جدا سازی سلول های بنیادی مزانشیمی از نمونه

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه سلول های بنیادی مزانشیمی امید های تازه ای را برای درمان بیماری های مختلف به وجود آورده است. اما تعداد کم این سلول ها، تکثیر آن ها را اجتناب ناپذیر کرده است. به نظر می رسد تکثیر در محیط خارج بدن کیفیت این سلول ها را برای پیوند تحت تاثیر قرار می دهد. در تمامی روش های جدا سازی از شیب چگالی فایکل به عنوان کاهش دهنده ی حجم نمونه ی اولیه و حذف کننده RBC استفاده می شود. در این مطالعه بازده شیب چگالی فایکل مورد ارزیابی قرار گرفت.

روش بررسی

نمونه های مغز استخوان انسانی بر روی فایکل برده شد و پس از سانتریفوژ، سلول های لایه ی تک هسته ای روی فایکل و لایه ی RBC زیر فایکل کشت داده شد. سپس تعداد و خصوصیات سلول های بنیادی مزانشیمی جداشده از دو لایه با یکدیگر مقایسه گردید.

یافته ها

نتایج کشت نشان داد که لایه ی RBC زیر فایکل حاوی سلول های با مشخصات سلول های بنیادی مزانشیمی بودند. این سلول ها دوکی شکل بوده، از قدرت تکثیر بالا برخوردار بودند. هم چنین دارای پتانسیل تمایزی به رده ی چربی و استخوان می باشند. آنالیز سیتوفلورومتریک نشان داد که این سلول ها برای مارکر هایی سطحی CD73،CD90،CD105 مثبت و برای مارکر هایی CD45،CD34،CD31 منفی بودند. هم چنین این سلول ها 22± 58 درصد از کل سلول های بنیادی مزانشیمی یک نمونه را تشکیل می دادند.

نتیجه گیری

روش شیب چگالی از بازده لازم برای جدا سازی سلول های بنیادی مزانشیمی برخوردار نبوده، بیش از نیمی از کل سلول ها حین سانتریفوژ به زیر فایکل غوطه ور شده و حذف می شوند. در نتیجه روشی جایگزین برای جداسازی مقادیر بیشتری از این سلول ها از نمونه ی مغز استخوان مورد نیاز می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
62 تا 69
لینک کوتاه:
magiran.com/p926861 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!