بررسی تاثیر برنامه ی آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده در انتخاب روش زایمانی زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی شهر رشت

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
طی سال های اخیر در اکثر کشورهای پیشرفته با استفاده از آموزش و سایر مداخلات سعی در کاهش میزان سزارین شده، اما در کشور ما علی رغم تلاش های انجام شده، آمار آن بسیار بالا است. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده در انتخاب روش زایمانی زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی شهر رشت بود.
روش بررسی
مطالعه ی حاضر یک مداخله ی نیمه تجربی است که بر روی 72 نفر از زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر رشت در بهار و تابستان 1389 انجام شد. پس از انجام پیش آزمون با استفاده از پرسشنامه ی روا و پایا شده در دو گروه مداخله و شاهد، در گروه مداخله آموزش اختصاصی براساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده، انجام گردید. در انتهای دوره ی بارداری، پس آزمون در هر دو گروه انجام شد.
یافته ها
یافته ها نشان داد که تفاوت آماری معنی داری در میانگین نمره ی آگاهی، ارزیابی از نتایج، نگرش (0001/0P =)، کنترل رفتار درک شده، هنجارهای انتزاعی، قصد رفتاری (05/0P<) بین زنان باردار گروه های مداخله و شاهد بعد از انجام مداخله ی آموزشی وجود داشته، تفاوت آماری معنی داری از نظر عملکرد مشاهده گردید (05/0P<).
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش مادران باردار در زمینه ی ترغیب به انجام زایمان طبیعی موثر بوده است. لذا طراحی و اجرای برنامه های آموزشی- مشاوره ای برای ترغیب مادران باردار به انجام زایمان طبیعی و کاهش میزان سزارین بر اساس تئوری های تغییر رفتار پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
94 تا 106
لینک کوتاه:
magiran.com/p926864 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!