مقایسه کارایی دو سیستم آپاچی (APACHE) وAbreviated Burn Severity Index (ABSI) در ارتباط با توانایی پیش بینی احتمال فوت بیماران سوختگی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تخمین عینی از احتمال فوت در بیماران سوختگی در انتخاب روش درمان تاثیرگذار می باشد. مرگ و میر بیماران سوختگی اخیرا کاهش یافته است. محققان اخیرا در جستجوی روش های جامع تر تعیین فاکتورهای خطر در این بیماران می باشند. سیستم آپاچی در بخش های مراقبت ویژه جهت پیش بینی وضعیت بیماران به طور وسیعی به کار گرفته می شود. هدف از مطالعه فعلی ارزیابی ارزش سیستم آپاچی و ABSI در تعیین پیش آگهی بیماران سوختگی می باشد.
مواد و روش کار
این مطالعه توصیفی مقطعی در یک دوره 6 ماهه در بخش سوختگی بیمارستان امام رضا مشهد انجام شد. این بخش جمعیتی بالغ بر 3 میلیون نفر را پوشش می دهد. در تمام بیماران بالاتر از 16 سال در 24 ساعت اول بستری بیمارستانی متغیرهای زیر مورد بررسی قرار گرفت. سن، جنس، درصد سوختگی کلی و درصد سوختگی عمیق، سوختگی مخاطی و سرنوشت نهایی بیماران. نمره به دست آمده بر اساس سیستم آپاچی و ABSI و میانگین و انحراف معیار نمرات به دست آمده محاسبه شد. میانگین امتیازات بیماران زنده مانده و فوت کرده با تست t با نمونه های مستقل مقایسه شد. 05/0>p معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها
90 بیمار مورد مطالعه قرار گرفتند (35 مرد و 55 زن)، 70 بیمار زنده ماندند (گروه 1) و 20 نفر فوت نمودند (گروه 2). تفاوت معنی داری در نمره آپاچی بین گروه 1 و2 وجود نداشت این در حالی است که نمره حاصله از سیستم نمره بندی ABSI بین دو گروه به شکل معنی داری اختلاف داشت (001/0>p).
نتیجه گیری
سیستم ABSI یک پیش بینی کننده قابل اعتماد احتمال فوت در بیماران سوختگی می باشد این مسئله در ارتباط با سیستم آپاچی مورد شک می باشد و نتیجه گیری قطعی نیازمند بررسی بیشتر دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p931023 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!