بررسی شیوع مقاومت به متی سیلین و وانکومایسین در استافیلوکوک های کواگولاز منفی جدا شده از نمونه های کلینیکی بیمارستان های آموزشی شهرکرد 1388

پیام:
چکیده:
زمینه
وانکومایسین به طور وسیع در درمان عفونت هائی با عامل استافیلوکوک کواگولاز منفی مقاوم به متی سیلین (MRCoNS) استفاده می‎گردد. پیدایش سویه های استافیلوکوک کواگولاز منفی با مقاومت کامل VRCoNS(Vancomycin Resistant Coagulase Negative Staphylococci) و حد واسط VICoNS (Vancomycin Intermediate Coagulase Negative Staphylococci) به وانکومایسین در نقاط مختلف جهان باعث نگرانی شده است. ما در این مطالعه میزان شیوع MRCoNS (Methicillin-Resistant Coagulase Negative Staphylococci) و پیدایش VICoNS وVRCoNS را در بیمارستان های شهرکرد مورد مطالعه قرار دادیم.
مواد و روش ها
هشتاد و هشت ایزوله استافیلوکوک کواگولاز منفی (CoNS) از میان 284 ایزوله استافیلوکوک جدا شده از نمونه های کلینیکی بیمارستان های شهرکرد، شناسایی گردید. سپس الگوی حساسیت ضدمیکروبی برای 12 آنتی-بیوتیک به روش دیسک دیفیوژن تعیین گردید. سویه های مقاوم به متی سیلین با چندین روش شناسائی شدند: دیسک دیفیوژن، E-test و Real-time PCR استافیلوکوک کواگولاز منفی. سویه های مقاوم به وانکومایسین هم با چندین روش شناسایی شدند: E-test، آگار اسکرین و Duplex-PCR.
یافته ها
با استفاده از روش دیسک دیفیوژن مشخص گردید که 100 درصد ایزوله ها مقاوم به پنی سیلین هستند، در حالی که کمترین مقاومت (33 درصد) برای افلوکساسین مشاهده گردید. چهل و شش سویه CoNS مقاوم به متی سیلین بوده و هیچکدام از سویه ها دارای کاهش حساسیت به وانکومایسین نبوده و در روش PCR حامل ژن های vanA و vanB نبودند.
نتیجه گیری
این مطالعه شیوع بالائی MRCoNS را در بیمارستان های شهرکرد نشان داد، اما هنوز خوشبختانه مقاومت به وانکومایسن مشاهده نشده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
165
لینک کوتاه:
magiran.com/p934463 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!