تجارب زندگی سالمندان مقیم در آسایشگاه: یک مطالعه کیفی

پیام:
چکیده:
زمینه
با افزایش جمعیت سالمندان، تعداد آسایشگاه های سالمندان و سپردن آن ها به این مراکز افزایش یافته است. با وجود این، تجارب سالمندان مقیم این آسایشگاه ها کم تر مورد توجه قرار گرفته است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تجارب سالمندان مقیم آسایشگاه سالمندان گلابچی کاشان انجام شد.
روش ها
مطالعه به صورت کیفی و به روش پدیدارشناسی انجام شد. جهت جمع آوری داده ها از نمونه گیری هدفمند، مصاحبه های باز ژرفکاو و جمع آوری دست نوشته ها تا رسیدن به اشباع داده ها استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها به روش شش مرحله ای ون منن انجام شد.
یافته ها
پانزده سالمند با دامنه سنی 73-65 سال و متوسط مدت اقامت 5/2 سال در تحقیق مشارکت کردند. پنج مضمون «طردشدگی و انزوا»، «احساس شکست و خواری»، «سازگاری»، «رضایت» و «یکنواختی و انتظار» از داده ها استخراج شد. بیشتر شرکت کنندگان احساس می کردند که از خانواده طرد و از جامعه کنار گذارده شده اند. زندگی آن ها یکنواخت بود و این امر، شور زندگانی آن ها را کاهش داده بود و در انتظار پایان زندگی به سر می بردند.
نتیجه گیری
بیشتر سالمندان، تجارب مثبتی از زندگی در آسایشگاه نداشتند. بی توجهی خانواده و شرایط آسایشگاه، در مجموع احساس «انزوا و طردشدگی» و «احساس شکست و خواری» را در آن ها ایجاد نموده بود. باید با ارتقای فرهنگ ارتباط با سالمندان و بهبود شرایط مراکز نگه داری و همچنین با تربیت نیروهای متخصص نگه داری از سالمندان، احساس شادابی و نشاط زندگی را در این مراکز توسعه داد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
372
لینک کوتاه:
magiran.com/p934845 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!