پیش بینی درصد موارد مرگ و میر بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه

چکیده:
زمینه وهدف
ابزارهایی نظیرMPM(Mortality Probability Map)، به شکل وسیع جهت پیشبینی میزان مرگ و میر بیمارانی که با تشخیصهای مختلف در بخش مراقبتهای ویژه بستری شده اند، استفاده میشود. این شاخصها به عنوان یک ابزار استاندارد همچنین برای بررسی مدت اقامت بیماران در بخش، ارزیابی کیفیت مراقبت های ارائه شده و طبقه بندی شدت بیماری ها در مطالعات در نظر گرفته می شوند. هدف از این مطالعه بررسی پیش بینی درصد موارد مرگ و میر بیماران بستری با تکنیک مدل پیش بینی مرگ در بخش مراقبت های ویژه است.
روش ها
در این مطالعهمقطعی، تمامی بیماران بستری در بخش های مراقبت های ویژه دو مرکز آموزشی درمانی شهید رجائی و بوعلی شهر قزوین طی 6 ماه از سال 1389به صورت سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. بعد از اعمال معیارهای خروج، اطلاعات 240 بیمار با استفاده از پرسشنامه و ابزار مدل پیش بینی مرگ جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل آماری به کمک SPSS نسخه 13 و با استفاده از شاخص های توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی نظیر آزمون تی مستقل و رگرسیون لجستیک استفاده شد. سطح معنی داری کلیه آزمون ها کمتر یا مساوی 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها
3/71 درصد بیماران مرد و 7/28درصد زن بودند. میانگین مرگ پیش بینی شده با استفاده از ابزار MPM62/39 ±37/39 درصد(حداقل 37/1 و حداکثر 73/99)و مرگ مشاهده شده 7/33 درصد بود. میانگین نمره MPM در بیمارانی که زنده ماندند 91/36 ± 91/34 و در بیماران فوت شده 85/48±55/42 بود(013/0=p). نتایج تعدیل شده مدل رگرسیون لجستیک نشان داد با افزایش نمره MPM شانس مرگ 11درصد افزایش یافته بود.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشان داد که مدل پیش بینی مرگ می تواند به شکل بسیار دقیق میزان مرگ و میر بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه را پیش بینی کند. همچنین استفاده از این شاخص و سایر ابزارهای طبقه بندی شدت بیماری ها در پیش بینی روند درمان بیماران بستری در بخش مراقبت ویژه مفید خواهد بود، اگرچه مطالعات بیشتری در این زمینه باید صورت گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
37
لینک کوتاه:
magiran.com/p935341 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!