ترکیب کانی شناختی و ریخت شناسی ذرات تشکیل دهنده ی پدیده ی گرد و غبار در استان خوزستان با تکیه بر آنالیز های XRD و تصاویر SEM

پیام:
چکیده:
امروزه علاوه بر تعیین شاخص های شیمیایی ذرات گردو غبار، بررسی ویژگی های فیزیکی و نقش آن ها در آلودگی محیط زیست نیز حائز اهمیت است. در این راستا تعداد 10 نمونه برداشته شده در سال های 1387 و 1388در روز های گرد و غباری با خاستگاه فرا محلی در استان خوزستان برای بررسی های کانی شناسی و ریخت شناسی مورد بررسی XRD و SEM قرار گرفتند. نتایج حاصل از بررسی های XRD نشان داد که ترکیب کانی شناسی ذرات گرد و غبار خوزستان را می توان در سه گروه کانیایی خلاصه کرد (1) کروه کربنات (کانی غالب کلسیت) (2) گروه سیلیکات (کانی غالب کوارتز) و گروه رس ها (کانی غالب کائولن)، و مهم ترین فاز فرعی نیز کانی ژیپس است. بررسی های SEM نشان می دهد که شکل های کروی، نامنظم، منشوری و لوزی رخ مهم ترین شکل های تشکیل دهنده ی ذرات گرد و غبار خوزستان را تشکیل می دهند. اندازه ی متوسط این ذرات بین 2 تا 44 میکرومترند، که ذرات رسی کمترین اندازه و سولفاتی و کربناتی بیشترین اندازه را دارند. به طور کلی ذرات با اندازه های 2 تا 50 میکرومتر در نمونه ها پراکندگی دارند که اندازه های بین 10 تا 22 میکرومتر در نمونه های گرد و غبار خوزستان ترکیب غالبند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
511
لینک کوتاه:
magiran.com/p941814 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!