عوامل سندرم متابولیک و درصد چربی بدن، و ارتباط آن با بیشینه ی اکسیژن مصرفی در مبتلایان به بیماری های عروق کرونر

پیام:
چکیده:
مقدمه
سندرم متابولیک با افزایش عوامل خطرساز بیماری های عروق کرونر مانند افزایش فشار خون، قند خون، دیس لیپیدمی و چاقی مشخص می شود. پژوهش حاضر، با هدف تعیین برخی عوامل خطرساز سندرم متابولیک و درصد چربی بدن، و ارتباط آن با بیشینه ی اکسیژن مصرفی در مبتلایان به بیماری های عروق کرونر صورت گرفت.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر از نوع توصیفی همبستگی بود و 90 بیمار عروق کرونری 40 تا 80 سال به روش مبتنی بر هدف در دسترس، در این پژوهش شرکت داشتند. بیشینه ی اکسیژن مصرفی از فرمول غیرتمرینی اکسیژن مصرفی محاسبه گردید. آزمایش خون ناشتا برای تعیین غلظت تری گلیسیرید، کلسترول HDL و قند خون انجام شد. درصد چربی بدن با اندازه گیری ضخامت چربی زیر پوستی چهار نقطه از بدن محاسبه و نیز فشار خون بیماران در شرایط مناسب و نشسته اندازه گیری گردید.
یافته ها
میانگین عوامل سندرم متابولیک و درصد چربی بدن در بیماران بالا و این میزان در زنان بیش از مردان بود. شایع ترین آن ها کاهش کلسترول HDL و افزایش فشار خون بود. هم چنین، یافته ها نشان دهنده ی وجود ارتباط معکوس و معنی داری بین بیشینه ی اکسیژن مصرفی با درصد چربی بدن، قند خون ناشتا و فشار خون سیستولی بود.
نتیجه گیری
یافته های به دست آمده از این پژوهش، حاکی از افزایش عوامل خطرساز سندرم متابولیک و درصد چربی بدن در افراد مبتلا به بیماری های عروق کرونر بود. هم چنین یافته های این پژوهش نشان داد با افزایش درصد چربی بدن، فشارخون سیستولی و قند خون ناشتا که نتیجه ی سبک زندگی ناسالم است، بیشینه ی اکسیژن مصرفی کاهش می یابد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
479
لینک کوتاه:
magiran.com/p942325 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!