الگوی اپیدمیولوژیک مصدومیت های ترافیکی جاده تهران آبعلی: یک مطالعه آینده نگر

پیام:
چکیده:
هدف از این مطالعه تعیین الگوی اپیدمیولوژیک مصدومیت های ناشی از تصادفات رانندگی در جاده تهران آبعلی در سال 1387 است.
در یک مطالعه آینده نگر یک ساله، مصدومیت های ترافیکی محور تهران آبعلی از زمان وقوع حادثه تا یک ماه بعد از آن و اطلاعات مربوط به مصدومان در دو مرحله پیش بیمارستانی و بیمارستانی با همکاری پلیس راه، شش منطقه پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی، 12 بیمارستان و 3 درمانگاه جمع آوری شد. این اطلاعات در مرحله پیش بیمارستانی شامل سن، جنس، عضو آسیب دیده بدن، نمره Revised Trauma Score-RTS و Injury Severity Score-ISS و در مرحله بیمارستانی شامل طول مدت بستری، وضعیت هنگام ترخیص و یک ماه پس از رخداد حادثه بود. در این مدت، 243 مورد تصادف رانندگی رخ داد. 23 نفر قبل از رسیدن به بیمارستان فوت شدند و 345 مصدوم در مراکز درمانی پی گیری شدند. میانگین سنی مصدومین 6/15 ± 6/33 سال بود و 71.1 درصد از آنها مذکر و بیش از 60 درصد از مصدومان، به گروه های سنی 20 تا 39 سال تعلق داشتند. بیشترین فراوانی آسیب مربوط به سر و صورت بود. میانگین RTS مصدومان 7.24 و میانگین شدت آسیب آنها 9.83 بود. شدت آسیب در عابران پیاده نسبت به رانندگان و سرنشینان خودروها و موتورسیکلت ها بیشتر بود (0.05>P). میانگین زمان بستری در نزدیک به 75 درصد از مصدومان کمتر از 24 ساعت بود. وضعیت مصدومان یک ماه پس از ترخیص 66.5 درصد مشابه پیش از تصادف بودند.
پیش بینی مراقبت های بیشتر پزشکی در صحنه تصادف، آموزش و نظارت بیشتر در رانندگان جوان، آموزش مردم و تامین محل های عبور مطمئن برای عابران پیاده، برنامه ریزی های آموزشی به منظور نحوه حفاظت از سر و صورت در هنگام رانندگی و افزایش کیفیت ارایه خدمات درمانی به مصدومان سرپایی مورد نیاز است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
29
لینک کوتاه:
magiran.com/p947902 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!