چالش های سیاستگذاری و اجرایی سلامت زنان و راهکارهای ارتقای آن: یک رویکرد کیفی بر اساس دیدگاه صاحبنظران

پیام:
چکیده:
در راستای توسعه سیاست ها و برنامه های سلامت زنان در کشور، شناخت خلاها و رفع نیازهای موجود علمی تحقیقاتی و موانع بکارگیری دستاوردها در طراحی بهینه برنامه ها و ارائه خدمات متناسب با نیاز و مبتنی بر شواهد علمی یک ضرورت است. در این مقاله اهم موضوع ها و چالش های سیاستگذاری، برنامه ریزی و اجرایی سلامت زنان در ایران و راهکارهای لازم بر اساس نظرات صاحبنظران علمی و سیاستگذاری و مسئولان اجرایی ذی ربط ارائه می گردد.
در این مطالعه کیفی از روش بحث گروهی متمرکز با صاحبنظران علمی، اجرایی، و سیاستگذاران از بخش های مختلف استفاده شده است. داده های بحث در چهار گروه کاری و طی دو نشست جمع آوری، سپس کدگذاری و تحلیل گردید.
اهم موضوعات در حیطه سلامت جسمی شامل سوء تغذیه و شیوع بالای بیماری های مزمن مانند اختلالات حرکتی و پوکی استخوان، در حیطه سلامت باروری، عدم آموزش و استفاده مناسب از روش های پیشگیری از بارداری، در حیطه سلامت روان، شیوع بالای اختلالات روانی و از عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، تعارضات ناشی از گذر شیوه زندگی سنتی به مدرن بودند. چالش های مهم شامل فقدان تحقیقات بین رشته ای و چند تخصصی، فقدان نظام اطلاعات منسجم و امکان دسترسی به آمار و داده های پژوهشی معتبر، ضعف تحلیل و کاربردی نبودن نتایج تحقیقات، نبود ارتباط مناسب بین محققان با مسئولان برنامه های سلامت زنان، بودجه ناکافی و عدم نیازسنجی در سطوح مختلف بودند. راهکارهای کلی شامل شناسایی شکاف اطلاعاتی و حمایت از اولویت های پژوهشی، ایجاد نظام مناسب ثبت اطلاعات علمی، ایجاد ارتباط و شبکه متاسب جهت استفاده بهینه از دستاوردهای تحقیقاتی در سیاستگذاری و برنامه ریزی های سلامت زنان بود.
مهم ترین پیشنهاد توصیه به تعامل مفید ساختارهای دولتی و برنامه ریزی پژوهش های سلامت زنان در وزارت بهداشت با جامعه علمی پزشکی و دیگر سازمان های موثر بر سلامت زنان است. یافته ها و پیشنهادات این مطالعه می تواند به عنوان یک راهنما برای مدیران و سیاستگذاران در جهت اولویت بندی مسائل و برای محققان و صاحبنظران در شناسایی محورها و عناوین تحقیقاتی و تامین داده های مورد نیاز در ارتقای سلامت زنان ایران به کار رود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
115
لینک کوتاه:
magiran.com/p947912 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!