علل نیاز به تعویض ترمیم های آمالگامی: بررسی بالینی و پتونگاری در مراجعه کنندگان به بخش ترمیمی دانشکده ی دندانپزشکی اصفهان در سال 80-1379

چکیده:
در این پژوهش، فراوانی نسبی علل نیاز به تعویض ترمیم‎های آمالگامی با معاینات بالینی و بررسی پرتونگاری در بیماران مراجعه کننده به بخش ترمیمی دانشکده‎ی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در دو دوره‎ی تحصیلی سال80- 1379 تعیین گردید. همچنین، مقایسه‎ای میان فراوانی نسبی موارد تشخیصی، با معاینه‎ی بالینی و بررسی پرتونگاری انجام شد. شمار نمونه 400 نفر، گونه‎ی بررسی، توصیفی و روش نمونه گیری تداومی تا رسیدن به حجم مورد نظر از بیماران مراجعه کننده به بخش ترمیمی برای معاینه و تشخیص بود. معاینه‎ی بالینی با سوند و آیینه‎ی مسطح و نخ دندان و نوریونیت دندانپزشکی و ایزولاسیون به وسیله‎ی رول پنبه و ساکشن و بررسی پرتونگاری با استفاده از روش بایت وینگ انجام شد. یافته ها نشان دهنده‎ی: عود پوسیدگی (25/66 درصد)، اورهنگ (5/23 درصد)، شکستگی ساختمان دندان (5/19 درصد) شکستگی توده‎ای ماده‎ی ترمیمی (25/15 درصد) و شکستگی لبه‎ای (5/4 درصد) بود. مقایسه‎ی فراوانی نسبی موارد تشخیص داده شده با معاینه‎ی بالینی و بررسی پرتونگاری بر پایه‎ی آزمون آماری مجذور کای (Chi – square)، نشان داد که در باره‎ی تشخیص اورهنگ تفاوت آماری معنی داری میان معاینه‎ی بالینی و بررسی پرتونگاری وجود ندارد. در دیگر موارد، بررسی بالینی، به‎طور معنی‎داری، ارزش تشخیصی بیشتر داشت. درصد بالای فراوانی پوسیدگی ثانویه، نشانه‎ی اهمیت تراش درست حفره، انتخاب ماده‎ی بهینه و کاربرد دقیق ماده‎ی ترمیمی در جلوگیری از ایجاد پوسیدگی ثانویه است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
50
لینک کوتاه:
magiran.com/p95382 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!