بررسی کارایی پوسته تخم مرغ به عنوان جاذب طبیعی در حذف رنگ راکتیو قرمز198 از محلولهای آبی

پیام:
چکیده:
سابقه و اهداف
ترکیبات رنگی یکی از بحرانی ترین آلاینده ها برای اکوسیستم های طبیعی هستند. تخلیه فاضلاب های رنگی حاصل از عملکرد صنایع نساجی به آب های پذیرنده، منجر به کاهش نفوذ نور خورشید، بروز پدیده اتروفیکاسیون و تداخل در اکولوژی آبهای پذیرنده شده، که ضمن اثر بر شدت فتوسنتز گیاهان آبزی و جلبک ها در محیط های آبی، باعث آسیب به محیط زیست می شود. هدف این مطالعه حذف رنگ راکتیو قرمز 198 از محلولهای آبی با استفاده از پوسته تخم مرغ و بررسی تاثیر پارامترهای غلظت اولیه رنگ، جرم جاذب زمان واکنش و pH بر فرایند جذب می باشد.
روش بررسی
این مطالعه به صورت تجربی و در مقیاس آزمایشگاهی انجام شد.جاذب مورد نظر در شرایط آزمایشگاهی تهیه و با استفاده از الک های استاندارد دانه بندی شد. خصوصیات سطحی پوسته تخم مرغ با استفاده از میکروسکوپ الکترونی مجهز به EDX و سطح ویژه آن با تکنیک جذب گاز ازت و با استفاده از ایزوترم BET تعیین گردید. طول موج حداکثر جذب رنگ (λmax) با استفاده از اسپکتروفتومتر UV/vis تعیین شد. هر کدام از مراحل مختلف آزمایشات بصورت سه بار تکرار انجام گرفته است.
یافته ها
طول موج حداکثر جذب رنگ راکتیو قرمز 198 با رسم طیف جذب در حد 518 نانومتر تعیین گردید. مهمترین اجزاء پوسته تخم مرغ ترکیبات کلسیمی با سطح ویژه m2/g 2/1 می باشد. افزایش دوز جاذب از 2 به 3 گرم در 100 میلی لیتر و افزایش pH از 4 به 10 منجر به افزایش راندمان جذب به ترتیب از 80% به 92 % و از 44% به 64% شد. نتایج نشان داد افزایش غلظت اولیه رنگ از 10 به 100 میلی گرم در لیتر باعث کاهش راندمان جذب از 72% به 23% گردید. سنتیک جذب رنگ مورد نظر از واکنش درجه دوم تبعیت می کند(995/0= R2).
نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشان داد که افزایش دوز جاذب به علت بالا بردن جایگاه های جذب موجب افزایش راندمان حذف شده است. افزایش غلظت اولیه رنگ به دلیل بالا بردن غلظت آلاینده نسبت به جایگاه های جذب ثابت موجب کاهش راندمان حذف شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
70
لینک کوتاه:
magiran.com/p957251 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!