مراحل تغییر رفتارتمیزکردن بین دندانها و ارتباط آن با فرایندهای تغییر در دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی شهریزد

پیام:
چکیده:
سابقه و اهداف
بیماری های دهان بار هزینه ای بین 10-5 % از کل هزینه های مراقبت بهداشتی را شامل می شود. الگوی فرا نظریه ای، زمان پذیرش تغییر رفتار، چگونگی و نیز عوامل مرتبط با تغییرات رفتار را توصیف می کند. فرایندهای تغییر بعد مهمی از الگو می باشد شامل رفتارهای آشکار و نهانی که افراد جهت پیشرفت از مراحل پایین تر به مراحل بالاتر بکار می برند. مطالعه حاضر با هدف تعیین مراحل تغییر رفتارتمیزکردن بین دندان ونیز چگونگی ارتباط آن با فرایندهای تغییر در دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی شهریزد براساس الگوی فرانظریه ای انجام شد.
روش بررسی
این مطالعه تحلیلی مقطعی بر روی 361 نفر از دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی شهر یزد انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد جهت تعیین مراحل رفتار تمیزکردن بین دندان و پرسشنامه فرایندهای تغییربودکه توسط محققین طراحی گردیده بود. اطلاعات جمع آوری شده، از طریق نرم افزار آماری SPSS و به کارگیری آزمونهای آماری آنالیز واریانس و آنالیزرگرسیون لجستیک دوتایی، تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
6/49 % از دانش آموزان درمرحله پیش تفکر، 3/5% در مرحله تفکر، 1/24% در مرحله آمادگی، 8/6 % در مرحله عمل و 5/12 % در مرحله نگهداری قرار داشتند. درصد میانگین نمره کسب شده دانش آموزان در فرایندهای شناختی تغییر98/73%، فرایندرفتاری تغییر 77/59% وکل فرایند تغییر59/63% بود. رگرسیون لجستیک دوتایی مشخص نمود که استفاده از فرایندهای شناختی تغییرآگاهی افزایی(061/1Odd Ratio =) و خود آزادی (155/1Odd Ratio =) و نیز فرایند رفتاری تغییر آزادی اجتماعی(204/1 Odd Ratio =)، شانس انتقال از مراحل پیش عملی به مراحل عملی را افزایش می دهند.
نتیجه گیری
در این مطالعه بیشتر دانش آموزان در مرحله پیش تفکر قرار داشتند و برای انتقال از مراحل اولیه به مراحل نهایی تغییر رفتار تمیز کردن بین دندان بیشتر از فرایند های شناختی تغییر استفاده می کردند. لذا استراتژی های مداخله ای که بر افزایش این فرآیندها در جامعه تاکید داشته باشد، میتواند در انتقال افراد به مراحل بالاتر رفتار تمیز کردن بین دندانها موثرتر باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
82
لینک کوتاه:
magiran.com/p957252 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!