مردم ایران چقدر خود را افسرده می دانند؟ مطالعه سلامت از دیدگاه مردم ایران

پیام:
چکیده:
سلامت جامعه دارای ابعاد متنوع و گوناگونی است. سلامت روان یکی از ابعاد مهم سلامت به شمار می آید. افسردگی یکی از رایج ترین اختلالات روانی در سراسر جهان است. این اختلال چهارمین عامل عمده بار بیماری ها است که به تنهایی بزرگترین سهم بار بیماری های غیرکشنده را در جهان به خود اختصاص می دهد. مطالعه حاضر به بررسی افسردگی در کشور، از دیدگاه افراد شرکت کننده در مطالعه پرداخته است. این مطالعه از نوع «مقطعی» بوده و جمعیت هدف عبارت از کل جمعیت 18 تا 65 سال کشور ایران بودند. جمعیت تحت مطالعه به صورت نمونه گیری چند مرحله ای وارد مطالعه شدند. حجم نمونه در کل کشور 24000 نفر برآورد شد که برای جلوگیری از ریزش نمونه ها 27883 نفر مورد پرسشگری قرار گرفتند. بررسی یافته ها حاکی ازآن بود که بیشتر افراد مورد مطالعه (48.8 درصد) خود را «اصلا» افسرده نمی دانند و در مقابل تنها 8.6 درصد پاسخگویان میزان افسردگی خود را زیاد و بسیار زیاد برآورد کرده بودند. بررسی ارتباط عوامل جمعیتی و خطر افسردگی حاکی از آن بود که برخی از این عوامل از جمله از هم گسیختگی خانوادگی شامل طلاق یا فوت همسر (0.0001>P)، بی کاری (0.015=P) و پایین بودن سطح درآمد (0.0001>P) با شکل گیری افسردگی ارتباط دارد. نتایج مطالعه نشان داد که بروز اختلال در سلامت و ابتلا به بیماری مزمن نیز با شکل گیری افسردگی در ارتباط است (0.0001>P).
استفاده از رویکردهای خودگزارشی امکان شناسایی جنبه های مهم سلامتی از دید خود افراد را فراهم می نماید. نتایج این مطالعه نشان داد افسردگی بالقوه یکی از مشکلات سلامت همگانی کشور است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
207
لینک کوتاه:
magiran.com/p957260 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!