تاثیر برنامه «ایجاد فرصت های رشد والدین» بر میزان اضطراب و تنش مادران دارای نوزاد نارس بستری در بخش های مراقبت ویژه نوزادان

پیام:
چکیده:

میزان اضطراب و تنش در مادران دارای نوزاد نارس بیش از سایر مادران است و این مساله بر ارتباط مادر و کودک و پیامدهای تکاملی نوزاد در آینده تاثیر منفی دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر اجرای برنامه «ایجاد فرصت های رشد والدین» بر میزان اضطراب و تنش مادران دارای نوزاد نارس انجام شد. این پژوهش یک کارآزمایی بالینی است که بر روی 90 مادر دارای نوزاد نارس در دو گروه مداخله و کنترل انجام شد. برنامه ایجاد فرصت های رشد والدین یک برنامه آموزشی رفتاری چهار مرحله ای است که در پژوهش حاضر دو مرحله اول این برنامه، در گروه مداخله اجراگردید و گروه کنترل از حمایت ها و مراقبت های معمول بخش برخوردار بود. میزان تنش و اضطراب مادران دو گروه، طی سه نوبت به فاصله 2 تا 4 روز از هر مرحله، سنجیده شد.
میزان تنش و اضطراب مادران در دو گروه قبل از اجرای مداخله تفاوت معنی دار نداشت، ولی بعد از انجام هر مرحله از برنامه، میزان تنش و اضطراب مادران در گروه مداخله کمتر از میزان تنش و اضطراب مادران در گروه کنترل گردید (0.001>P).
برنامه ایجاد فرصت های رشد والدین، میزان اضطراب و تنش مادران دارای نوزاد نارس را کاهش می دهد. شروع زودهنگام مداخله برای مادران و ارائه اطلاعات به صورت مکتوب همراه با کتاب کار، تاثیر مثبتی بر وضعیت روانی آنان خواهد گذاشت.

زبان:
فارسی
در صفحه:
239
لینک کوتاه:
magiran.com/p957264 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!