اثرات ضد اکسیدانی و ضد رادیکالی مشتقات Yakuchinone B در کاهش لیپوفاسین در سلول های نوروبلاستوما تیمار شده با هیدروژن پراکسید

پیام:
چکیده:
مقدمه
تجمع پیشرونده پروتئین های غیر طبیعی در نورون ها به عنوان یک مکانیسم پذیرفته شده در پیری مطرح می باشد. تشکیل گونه های فعال اکسیژن (ROS)، که به عنوان استرس اکسیداتیو شناخته می شود، نقش مهمی را در پیشرفت این مسیر ایفا می کند. لیپوفاسین، به عنوان یک مشخصه پیری، نتیجه ای از پیوندهای عرضی بین لیپیدها و پروتئین های اکسید شده می باشد. بنابراین، استفاده از آنتی اکسیدان های سنتزی یا طبیعی به منظور کاهش تشکیل لیپوفاسین معقول و منطقی به نظر می رسد. یاکوکینون بی (1-[4''- hydroxy-3''-methoxyphenyl]-7-phenylhept-1-en-3-one) از دانه گیاهAlpinia Oxyphylla می باشد که فعالیت آنتی اکسیدانتی آن گزارش شده است.
روش ها
به منظور بررسی خواص محافظتی از نورون ها توانایی یاکوکینون بی (JC6) و مشتقات آن (JC1-JC5) در برابر خنثی سازی رادیکال های آزاد، با اندازه گیری میزان زنده ماندن سلول ها، آپوپتوز، بررسی میزان تشکیل گونه های فعال اکسیژن (ROS)، اندازه گیری فعالیت آنزیم های کاتالاز (CAT)، سوپراکسید دیسموتاز (SOD) و میزان تشکیل لیپوفاسین درون سلولی در برابر اثرات مخرب H2O2 در سلولهای SK-N-MC مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین سطح مالون دی آلدئید (MDA) به عنوان یک نشانه از میزان پراکسیداسیون لیپیدها و میزان فعالیت اسید فسفاتاز نیز بررسی گردید.
نتایج
نتایج نشان داد که مشتقات به ویژه JC5, JC4 و JC6 سبب کاهش آپوپتوز و سطح ROS می شوند در حالیکه فعالیت آنزیم های SOD و CAT را در سلول های از پیش تیمار شده با دارو نسبت به سلول هایی که تنها در معرض H2O2 قرار گرفته بودند را افزایش می دهند. یک ارتباط بین ساختار و فعالیت این ترکیبات مشخص شد. به علاوه JC5, JC4 و JC6 قادر به کاهش تشکیل میزان لیپوفاسین و MDA بودند.
بحث: نتایج نشان داد که رادیکالهای آزاد نقش مهمی را در تشکیل لیپوفاسین و پیری سلولی بازی می کنند که توسط مشتقات یاکوکینون بی می توان میزان آنها را کاهش داد.
زبان:
انگلیسی
در صفحه:
134
لینک کوتاه:
magiran.com/p963757 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!