بررسی ارتباط خودکارآمدی شیردهی با تغذیه انحصاری با شیر مادر در مادران نخست زا

پیام:
چکیده:
تغذیه کودک در سال های اول پس از تولد، به ویژه دو سال اول از جنبه های مختلف اهمیت دارد. مهم ترین ویژگی این دوران آن است که آسیب های جسمی و مغزی ناشی از سوء تغذیه پس از سپری شدن این دوران قابل جبران نیستند.
شیردهی موفق نه تنها به فاکتورهای روانشناختی و اجتماعی بستگی داشته، بلکه به شرایط فیزیولوژیکی که می توانند شروع شیردهی را تحت تاثیر قرار دهند بستگی دارد. به علاوه عوامل دیگری بر طول مدت شیردهی دخالت دارند که شامل: سن و تحصیلات مادر، درآمد خانواده، زمان تصمیم گیری برای اولین شیردهی، زمان اولین تغذیه و همچنین مهارت و خودکارآمدی مادر در شیردهی است. به این لحاظ، پژوهش حاضر با هدف بررسی خودکارآمدی شیردهی انحصاری در مادران و ارتباط آن با تغذیه انحصاری با شیر مادر انجام شده است. در این تحقیق توصیفی، ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود. حجم نمونه 331 نفر بود که به طور مستمر از میان مادران نخست زا در مرکز آموزشی درمانی شهید اکبرآبادی تهران انتخاب شدند.
یافته های تحقیق حاضر، نتایج امیدوارکننده ای داشت. به این ترتیب که در کل نمونه های مورد پژوهش، میانگین و انحراف معیار نمره خودکارآمدی شیردهی در گروه دارای تغذیه انحصاری 8/9±64/53 و در گروه دارای تغذیه غیرانحصاری 23/9±11/46 بدست آمد که نشان می داد افراد دارای تغذیه انحصاری با شیر مادر، دارای نمره خودکارآمدی شیردهی بالاتری نسبت به افراد دارای تغذیه غیر انحصاری بودند. به منظور افزایش بیش از پیش خود کارآمدی شیردهی در مادران نخست زا در جهت افزایش میزان شیردهی آنها، تدوین استرات‍ژی های مناسب توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
31
لینک کوتاه:
magiran.com/p965765 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!