بررسی مقاومت دارویی و ژنوتیپ کاست کروموزومی mec استافیلوکوکی (SCCmec) در سویه های استاف اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA)

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
استافیلوکوکوس اورئوس یکی از مهم ترین باکتری های بیماری زا در جوامع است. اخیرا افزایش مقاومت دارویی آن بر معضلات درمانی افزوده است. مقاومت به متی سیلین در این میان اهمیت ویژه ای به دلیل محدود کردن درمان عهده دار است. به همین علت در این مطالعه به ارزیابی مقاومت دارویی و بررسی ژنوتیپی کاست کروموزومیmec استافیلوکوکی (SCCmec) درسویه های استاف اورئوس مقاوم به متی سیلین(MRSA)پرداخته ایم.
مواد و روش ها
در یک مطالعه مقطعی- توصیفی به جمع آوری یکساله سویه ها پرداختیم. تست های رایج شناسایی، حساسیت دارویی، تعیین MIC و بررسی ملکولی ژنوتایپ های SCCmec جهت ارزیابی و بررسی میزان شیوع مقاومت و تایپ بندی سویه ها انجام گرفت.
یافته ها
از میان 164نمونه استاف، 78مورد مقاوم به متی سیلین بودند. هیچ مورد مقاومتی به ونکومایسین شناسایی نشد، درحالی که مقاومت به تمامی سایر آنتی بیوتیک ها وجود داشت. بیش ترین ژنوتایپ میان سویه ها از تایپ II و کم ترین نیز از تایپ IV شناسایی گردید.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه حاضر در مقایسه با نتایج سایر مطالعات نشانگر افزایش میزان مقاومت دارویی در سویه های استاف است، که تا حدودی دلیل آن مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها است که در صورت عدم مراعات تجویز دارو ممکن است منجر به ایجاد بن بست درمانی، در درمان گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
47
لینک کوتاه:
magiran.com/p965767 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!