اپیدمیولوژی عوامل مرتبط با بیماریابی و نتایج درمان بیماران مبتلا به سل ریوی اسمیر مثبت: یک مطالعه مبتنی بر جمعیت با استفاده از آنالیز تک متغ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

سل، بیماری عفونی نکروز دهنده حاد یا مزمنی است که باعث گرفتاری ارگان های مختلف بدن به ویژه ریه ها می شود. از آنجایی که در اهداف جهانی و کشوری برنامه کنترل سل، بیماریابی و درمان مبتلایان به سل ریوی اسمیر مثبت مورد تاکید قرار گرفته است لذا پژوهشگران بر آن شدند تا با مطالعه اپیدمیولوژیکی بیماران مبتلا به سل ریوی اسمیر مثبت و توصیف و تحلیل وضعیت، پیشنهادهای موثری را برای ارتقاء شرایط موجود ارائه نمایند.

مواد و روش ها

این پژوهش به توصیف و تحلیل داده های موجود پرداخته است و متغیرهای پژوهش در این مطالعه شامل سن، جنس، ملیت، منطقه سکونت، مورد بیماری، نتیجه اسمیر خلط در شروع درمان، نتیجه اسمیر خلط در پایان ماه دوم درمان، بروز بیماری و نتایج نهایی درمان می باشد. ابزار جمع آوری اطلاعات چک لیست، و نرم افزارهای مورد استفاده Ëxcel و SPSS16 بوده است. تجزیه و تحلیل داده ها با بهره گیری از آمارهای توصیفی و رگرسیون تک متغیره و چندمتغیره انجام گردید.

یافته ها

تعداد کل موارد سل شناسایی شده در دوره مطالعه برابر با 1296 نفر می باشد که 2/48 درصد را سل ریوی اسمیر مثبت، 5/24 درصد را سل ریوی اسمیر منفی و 3/27 درصد را سل خارج ریوی تشکیل داده اند. بروز سل ریوی اسمیر مثبت جدید 3/4 در صدهزار نفر جمعیت می باشد. 5/57 درصد (393 نفر) از بیماران مبتلا به سل ریوی اسمیر مثبت را مرد و 5/42 درصد (290 نفر) را زن تشکیل داده اند و میانگین سن بیماران سل ریوی اسمیر مثبت مورد مطالعه 6/21 ± 67/49 می باشد.

استنتاج

نتایج پژوهش حاضر نشان داد که الگوی اپیدمیولوژیکی حاکم در این بررسی مشابه سایر مطالعات بوده است. جهت دست یابی به اهداف توسعه هزاره جهانی (کاهش میزان شیوع بیماری سل و مرگ به میزان50 درصد وحذف بیماری تا سال 2050 میلادی) و اهداف کشوری برنامه کنترل سل، پیشنهاد می گردد آموزش، بیماریابی و درمان بهنگام مبتلایان به سل ریوی اسمیر مثبت در تمامی سطوح استانی، شهرستانی و محیطی و حتی خانه های بهداشت و همچنین در بخش های خصوصی و مطب ها مورد توجه ویژه قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
8 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p969472 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!