مدیریت مراقبت از بیماران مبتلا به دیابت ملیتوس در جمعیت روستایی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
دیابت ملیتوس نوع 2 یک بیماری مزمن با مشکلات و عوارض شدید است. این بیماری از یک شیوع نسبتا بالا در اغلب کشورها برخوردار بوده و دارای روند افزایشی نیز است، بنابراین از مشکلات مهم بهداشت عمومی محسوب میگردد. موضوع مدیریت دیابت اقدامات بهداشتی اولیه، ثانویه و ثالثیه را شامل می شود و برای بیماران نقش کلیدی را در نظر میگیرد. تغییر سبک زندگی بیماران بویژه بهبود رفتارهای تغذیه ای آنها حائز اهمیت ویژه ای در مدیریت این بیماری است، لذا در این مطالعه هدف بررسی مدیریت مراقبت بیماران مبتلا به دیابت از بعد رفتار تغذیه ای در آنان جهت کنترل و مهار بیماریشان است.
روش ها
در یک مطالعه مقطعی تعداد 100 بیمار مبتلا به دیابت 2 از نواحی روستایی شهرستان ساریاز طریق نمونه گیری آسان و به طور تصادفی از میان مراجعه کنندگان به کلینیک تخصصی دیابت انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرونده پزشکی بیماران و پرسشنامه استفاده شد که دارای دو بخش شامل داده های دموگرافیک و داده های مربوط به رفتار تغذیه ای بیماران دیابتی نوع 2 از نظر منابع دریافت انرژی و ریز مغذی ها بر مبنای پرسشنامه یاد آمد خوراک 24 ساعت بود. برای پردازش داده های الگوهای مصرفی و محاسبه انرژی دریافتی از نرم افزار پردازش غذا[1] و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون های آماری نظیر آزمون تی در نرم افزار SPSS استفاده شد.
یافته ها
میانگین سنی بیماران 86/52 سال بود. زنان اکثر بیماران را تشکیل داده بودند. متوسط سالهای ابتلا به بیماری در میان پاسخ دهندگان 87/6 سال بود و شاخص متوسط آنها 56/27، بنابراین دارای اضافه وزن بودند. مهمترین منبع انرژی دریافتی آنها از چربی ها (46درصد) بوده که حدود دو برابر استاندارد RDA، است. ضمنا وضعیت دریافت ریزمغذی ها نیز در اکثریت موارد بیشتر یا در حد مناسب استاندارد مربوطه بود.
نتیجه گیری
بر مبنای شواهد موجود مدیریت دیابت از لحاظ رعایت رژیم غذایی به خصوص دریافت درشت مغذی ها و برخی مواد ریزمغذی جامعه مورد مطالعه در وضعیت مناسبی قرار ندارد و تصمیمات مقتضی برای تغییر سبک زندگی و رفتارهای بیماران باید انجام پذیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
magiran.com/p975673 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!