میزان بروز برخی علائم و عوارض ناشی از بیماری های التهابی لگن

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
هر ساله بیش از یک میلیون زن حملات بیماری های التهابی لگن را تجربه کرده و بیش از 100000 نفر به نازایی مبتلا شده و بخش عمده ای از حاملگی های خارج رحم متعاقب ابتلا به این عفونتها بوجود می آید. آماردقیقی از میزان واقعی مبتلایان در دسترس نبوده و مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان بروز برخی علائم و عوارض ناشی از عفونتهای لگنی در بانوان انجام شده است.
روش ها
مطالعه حاضر از نوع توصیفی-مقطعی و جامعه مورد مطالعه از میان بانوان مراجعه کننده به بیمارستانهای آموزشی شهر اردبیل در سال 1385 بوده است. حجم نمونه 139 نفر (کلیه خانم های بستری در بخش زنان) با معیارهای ورود به مطالعه شامل عدم بستری بیمار در بخش زنان به دلیل حاملگی، سقط، فشارخون، دیابت و سایر بیماری های داخلی و جراحی مزمن بوده است. نمونه گیری به طور سهمیه ای و تصادفی در طی شش ماه با مراجعه به بخش زنان از طریق مصاحبه و معاینه و ثبت و استخراج اطلاعات از پرونده بیمار و تکمیل پرسشنامه که شامل دو قسمت دموگرافیک و علائم و نشانه های بیماری التهابی لگن بوده، انجام شده است. آنالیز اطلاعات با استفاده از روش آزمونهای آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزار آماری SPSS14 صورت گرفته است.
یافته ها
53 درصد زنان از ترشح غیر طبیعی، 7/27درصد از دیزوری،33 درصد از کمر درد، 2/31درصد از حساسیت شکم، 4/23درصد از حساسیت سرویکس، 8/24درصد از حساسیت آدنکسها حین معاینه، 2/26درصد از دیسپارونیا، 3/38درصد از کمر درد و زیردل درد شاکی بودند.23 درصد افراد معیارهای بالینی بیماری التهابی لگن را داشته و ارتباط معنی دار آماری را بین سن، مدت ازدواج، روش پیشگیری، شکایت از ترشح غیر طبیعی، درد شکم و کمر، دیزوری و دیسپارونیا را مشاهده شد(01/0P<).
نتیجه گیری
با توجه به نتایج پژوهش، ماماها با شناخت علائم و نشانه های بیماری وعوارض ناشی از آن می توانند در ارتقا سلامت جامعه زنان گام اساسی بردارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
45
لینک کوتاه:
magiran.com/p975677 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!