بررسی کیفیت زندگی و ابعاد مختلف آن در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز در سال 1389

پیام:
چکیده:
زمینه
کیفیت زندگی یک مفهوم وسیع است و به صورت پیچیده ای با سلامت جسمانی، وضعیت روان شناختی، میزان استقلال، روابط اجتماعی، باورهای شخصی فرد و عوامل محیطی در آمیخته و مرتبط است و در سال های اخیر اهمیت به سزایی یافته است. در این راستا بررسی کیفیت زندگی دانشجویان، به عنوان آینده سازان جامعه امری ضروری است. مطالعه ی حاضر با هدف تعیین ابعاد مختلف کیفیت زندگی در دانشجویان دانشگاه آزاد اهواز انجام شد.
روش
پژوهش حاضر یک مطالعه ی توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی است که در سال 1389 بر روی 400 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد اهواز انجام شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسش نامه های اطلاعات دموگرافیک و کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت استفاده شد. امتیاز مربوط به هر یک از ابعاد کیفیت زندگی بعد از محاسبه، به دامنه 20-4 تبدیل شد. سپس داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج
در متغیرهای سن و جنس اختلاف معناداری در نمونه های مطالعه وجود نداشت. امتیاز کلی کیفیت زندگی 3/5±4/13 بود. در بین ابعاد چهارگانه ی کیفیت زندگی، بیشترین امتیاز، مربوط به بعد سلامت جسمانی و کمترین امتیاز، مربوط به بعد سلامت محیط بود. در بعد سلامت محیط با 0001/0>P دانشجویان دختر امتیاز بیشتری کسب کرده بودند. در ابعاد دیگر تفاوت معناداری بین دو جنس دیده نشد. سلامت اجتماعی در دانشجویان متاهل بیشتر از دانشجویان مجرد بود (0001/0>P)؛ در سایر ابعاد، تفاوتی بین دانشجویان مجرد و متاهل وجود نداشت. همچنین سلامت محیط در دانشجویان خوابگاهی کمتر از سایرین بود (02/0=P).
نتیجه گیری
برنامه ریزی برای ارتقای ابعاد مختلف کیفیت زندگی دانشجویان ضروری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
191
لینک کوتاه:
magiran.com/p977211 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!