فهرست مطالب

Jentashapir Journal of Cellular and Molecular Biology - Volume:2 Issue: 4, 2012

Jentashapir Journal of Cellular and Molecular Biology
Volume:2 Issue: 4, 2012

  • تاریخ انتشار: 1391/02/03
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مقالات اصیل
  • نصیبه کر، لیلا جویباری، اکرم ثناگو صفحه 157
    زمینه
    در گذشته اقوام مختلف برای دردهای خود از درمان های خانگی استفاده می کردند. ترکمن ها نیز مانند هر قومیت دیگری درمان های سنتی برای بیماری ها و دردهای موجود داشته اند. هدف از انجام این مطالعه بررسی باورها و رفتارهای مراقبتی مردم ترکمن استان گلستان در درمان دیسمنوره بوده است.
    روش
    در این مطالعه خرده مردم نگاری پزشکی از طریق نمونه گیری مبتنی بر هدف با 50 نفر از سالمندان و درمان گران محلی ترکمن مصاحبه های نیمه ساختار به عمل آمد. برای گردآوری داده ها از روش مشاهده نیز استفاده شد. مصاحبه ها ضبط، دست نویس، کدگذاری و طبقه بندی شدند.
    نتایج
    درمان گران، قاعدگی را نشانه ی سلامت جسم و باروری می دانستند و معتقد بودند که خون کثیف از بدن خارج می شود. استفاده از گیاهان دارویی، غذای مخصوص روغن حیوانی با تخم مرغ و نیشکر، و گردنبندی از سنگ آلقاش از جمله درمان های محلی برای کاهش دیسمنوره و اجتناب از حمام و گوشه گیری در برخی از فعالیت های اجتماعی، از رفتارهای مشاهده شده در دوره ی قاعدگی بوده است.
    نتیجه گیری
    برخی از باورها و رفتارهای مردم ترکمن، در مورد دیسمنوره و دوران قاعدگی مفید و برخی دیگر مضر بوده است. شناسایی این رفتارها و تلاش برای تقویت باورها و رفتارهای بهداشتی و فرهنگ سازی برای حذف رفتارهای مضر در تلفیق پزشکی عامیانه با سیستم بهداشتی درمانی جاری کشور به منظور ارتقای سلامت مردم توصیه می شود.
    کلیدواژگان: دیسمنوره، قوم نگاری پزشکی، ترکمن، استان گلستان
  • سهیلا کلانتری، مارال کارگر نجفی، عباس عباس زاده، اکرم ثناگو، فریبا برهانی صفحه 167
    زمینه
    با توجه به فرصت و طول زمان ارتباط پرستار با بیمار، مسوولیت آموزش به بیمار بیشتر متوجه پرستاران است. ولی امروزه پرستاران، توجه کمتری به این نقش مهم خویش دارند. هدف از این مطالعه، بررسی میزان درک پرستاران از عملکرد و مسوولیت پذیری شان نسبت به آموزش بیمار است.
    روش
    این پژوهش یک مطالعه ی توصیفی مقطعی است. جامعه ی پژوهش، 200 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1389 می باشد که به صورت آسان و در دسترس نمونه گیری شده اند. ابزار جمع آوری داده، پرسشنامه ای سه قسمتی مبتنی بر اطلاعات دموگرافیکی نمونه ها، بررسی عملکرد پرستاران و مسوولیت پذیری-شان بود. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار آماری SPSS16 و با آزمون های آماری توصیفی و تحلیلی متناسب با اهداف پژوهش صورت گرفت.
    نتایج
    میانگین درک پرستاران از عملکردشان نسبت به آموزش بیماران 97/2 از 5 به دست آمد. حیطه آموزش حین مراقبت (93/3) 82/19و حیطه آموزش حین ترخیص (66/3) 26/20 از بالاترین امتیاز برخوردار بودند. تفاوت آماری معنا داری بین نوع بیمارستان و سمت پرستاران مورد پژوهش و عملکرد آموزشی پرستاران وجود داشته است (به ترتیب00/0p= و 004/0p=).
    نتیجه گیری
    یافته های این پژوهش نشان داد که اکثر پرستاران نسبت به آموزش بیمار، مسوولیت پذیر هستند و تدوین برنامه های آموزشی در سال های اخیر برای نشان دادن نقش مهم آموزش به بیمار موثر بوده است. ضروری است با تهیه تسهیلات لازم، نیروی انسانی مناسب و کارآزموده، در اختصاص دادن وقت و مکان لازم و مناسب به این مهم، توجه شود.
    کلیدواژگان: آموزش به بیمار، نقش پرستاران، عملکرد آموزشی
  • مریم نادی باغو، صدیقه نوح جاه، محمدحسین حقیقی زاده صفحه 175
    زمینه
    اگر چه میزان باروری در سنین بالای 35 سال کاهش می یابد، اما میزان عوارض مادری و جنینی و شیوع حاملگی ناخواسته در این سنین افزایش می یابد. تحقیقات محدودی بر روی الگوی استفاده از روش های پیشگیری در زنان بالای 35 سال متمرکز شده است. این پژوهش با هدف بررسی الگوی استفاده از روش های پیشگیری و عوامل مرتبط با آن در زنان بالای 35 سال مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی اهواز انجام شده است.
    روش
    در یک پژوهش توصیفی تحلیلی، 384 زن 35 سال یا بالاتر، تحت پوشش 6 مرکز بهداشتی درمانی اهواز در سال 1389 مورد مطالعه قرار گرفتند. اطلاعات مورد نیاز از طریق تکمیل پرسش نامه ی پژوهشگر ساخته به روش مصاحبه و مشاهده ی اطلاعات موجود در پرونده، توسط پرسشگر آموزش دیده جمع آوری گردید و از نرم افزارSPSS جهت ورود و تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شد. هم چنین در این پژوهش از آمار توصیفی و آزمون کای اسکوئر نیز استفاده شده است.
    نتایج
    میانگین سن زنان 4/3 ± 1/39 سال و میانگین سن ازدواج 3/5 ± 2/20 سال بود. شایع ترین روش های پیشگیری مورد استفاده ی در این زنان، کاندوم، قرص های خوراکی و توبکتومی به ترتیب با 3/31 درصد، 7/22 درصد و3/19درصد و کمترین روش مورد استفاده، وازکتومی در همسر با 5/. درصد بوده است. بین دو گروه زنان استفاده کننده از روش های مطمئن و کمتر مطمئن پیشگیری از بارداری با متغیرهای سن زنان (011/0p=)، سن ازدواج (001/0>p)، شاخص توده ی بدنی (001/0=p)، تعداد حاملگی (001/0>p) و تعداد زایمان (001/0>p)، نیز ارتباط معنادار آماری به دست آمد.
    نتیجه گیری
    دراین مطالعه مشخص گردید که میزان استفاده از روش های کمتر مطمئن پیش گیری از بارداری بالا است، و با توجه به خطرات حاملگی ناخواسته و عوارض مادری و جنینی در این سنین، آموزش تنظیم خانواده و مشاوره ی تنظیم خانواده در مراکز بهداشتی بایستی در اولویت قرار گیرد.
    کلیدواژگان: روش پیشگیری از بارداری، زنان بالای 35 سال، اهواز
  • امیرعباس عزیزی، رباب عبدالخانی * صفحه 185
    زمینه

    نقش موثر بکارگیری سیستم اطلاعات بیمارستانی در ارتقای کیفیت خدمات سلامت، افزایش رضایت مندی و بهبود اقتصاد درمان، انکارناپذیر است. با توجه به نقش این سیستم در اطلاع رسانی به ارائه کنندگان خدمات و کادر مدیریت بیمارستان ها، این مطالعه با هدف تعیین تاثیر این سیستم در عملکرد بیمارستان ها انجام شد.

    روش

    این پژوهش کاربردی و تحلیلی مقطعی، در تنها بیمارستان استان خوزستان که پیاده سازی سیستم اطلاعات بیمارستانی در آن از مرحله ی آزمایشی گذشته و به مرحله ی اجرایی رسیده است و امکان بررسی شاخص-های مورد مطالعه در آن میسر بود، انجام شد. گردآوری داده ها با مراجعه به بخش مدارک پزشکی بیمارستان رازی و مشاهده ی اطلاعات مندرج در پرونده-ها انجام شد. تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی (محاسبه میانگین و درصد) و آزمون t انجام گرفت.

    نتایج

    با استقرار سیستم اطلاعات بیمارستانی، میانگین کل هزینه ی بیماری های مورد بررسی، بعد از اجرای این سیستم به میزان 41/27 درصد افزایش یافته بود. میانگین مدت اقامت بیماران با تشخیص های مورد بررسی در مقایسه ی سیستم سنتی و سیستم اطلاعات الکترونیکی یکسان بود. همچنین درصد اشغال تخت در سیستم دستی و اطلاعات بیمارستانی تغییر قابل ملاحظه ای نداشته است.

    نتیجه گیری

    یافته های مربوط به بررسی فرآیندهای مقایسه ای بین دو سیستم سنتی و الکترونیکی نشان داد که با استفاده از سیستم رایانه ای کاهش چشم-گیری در مدت زمان و هزینه ی فرآیندهای مراقبت بیمار صورت نگرفته است.

    کلیدواژگان: سیستم اطلاعات بیمارستانی، عملکرد، بیمارستان
  • سمیه مکوندی، مریم زمانی صفحه 191
    زمینه
    کیفیت زندگی یک مفهوم وسیع است و به صورت پیچیده ای با سلامت جسمانی، وضعیت روان شناختی، میزان استقلال، روابط اجتماعی، باورهای شخصی فرد و عوامل محیطی در آمیخته و مرتبط است و در سال های اخیر اهمیت به سزایی یافته است. در این راستا بررسی کیفیت زندگی دانشجویان، به عنوان آینده سازان جامعه امری ضروری است. مطالعه ی حاضر با هدف تعیین ابعاد مختلف کیفیت زندگی در دانشجویان دانشگاه آزاد اهواز انجام شد.
    روش
    پژوهش حاضر یک مطالعه ی توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی است که در سال 1389 بر روی 400 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد اهواز انجام شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسش نامه های اطلاعات دموگرافیک و کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت استفاده شد. امتیاز مربوط به هر یک از ابعاد کیفیت زندگی بعد از محاسبه، به دامنه 20-4 تبدیل شد. سپس داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    نتایج
    در متغیرهای سن و جنس اختلاف معناداری در نمونه های مطالعه وجود نداشت. امتیاز کلی کیفیت زندگی 3/5±4/13 بود. در بین ابعاد چهارگانه ی کیفیت زندگی، بیشترین امتیاز، مربوط به بعد سلامت جسمانی و کمترین امتیاز، مربوط به بعد سلامت محیط بود. در بعد سلامت محیط با 0001/0>P دانشجویان دختر امتیاز بیشتری کسب کرده بودند. در ابعاد دیگر تفاوت معناداری بین دو جنس دیده نشد. سلامت اجتماعی در دانشجویان متاهل بیشتر از دانشجویان مجرد بود (0001/0>P)؛ در سایر ابعاد، تفاوتی بین دانشجویان مجرد و متاهل وجود نداشت. همچنین سلامت محیط در دانشجویان خوابگاهی کمتر از سایرین بود (02/0=P).
    نتیجه گیری
    برنامه ریزی برای ارتقای ابعاد مختلف کیفیت زندگی دانشجویان ضروری است.
    کلیدواژگان: کیفیت زندگی، دانشجو، اهواز
  • عبدالحسین شکورنیا، حسین الهام پور، مهری غفوریان بروجرد نیا، سید رضا سعیدیان صفحه 201
    زمینه
    یکی از عوامل مهم در آموزش، به خصوص در علوم پزشکی رویکرد مطالعه و یادگیری است. آگاهی از رویکرد مطالعه و یادگیری دانشجویان، می تواند روش های آموزشی را متناسب با سبک یادگیری دانشجویان تغییر داده و موجب بهبود آموزش شود. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رویکردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان پرستاری و پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی-شاپور اهواز در سال تحصیلی90-1389 بود.
    روش
    این مطالعه ی توصیفی در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال تحصیلی 90-1389 انجام شد. 182 نفر از دانشجویان پرستاری و پزشکی به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایچند مرحله ای به عنوان نمونه ی پژوهشی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسش نامه ی استاندارد Approached and Study Skills Inventory for Students (ASSIS) بود. برای تحلیل نتایج از نرم افزار SPSS-15 استفاده شد.
    نتایج
    رویکرد غالب مطالعه ی دانشجویان رشته ی پزشکی، رویکرد عمقی (2/40%) و رویکرد غالب دانشجویان رشته ی پرستاری، رویکرد راهبردی (45%) بوده است. در مقطع بالینی، استفاده ی دانشجویان پزشکی از رویکرد عمقی مطالعه افزایش و استفاده از رویکرد سطحی به طور چشم گیری کاهش داشته است. بین معدل تحصیلی دانشجویان و رویکردهای عمقی و راهبردی مطالعه، همبستگی ضعیفی وجود داشت که فقط برای رویکرد راهبردی معنادار بود (033/0 = p، 161/0=r). بین معدل تحصیلی دانشجویان و رویکردهای سطحی مطالعه، رابطه ی منفی وجود داشت که از نظر آماری معنادار نبود.
    نتیجه گیری
    با توجه به ویژگی رویکرد عمقی مطالعه در یادگیری مطلوب مطالب درسی، شایسته است برنامه ریزان آموزشی شرایطی را فراهم نمایند تا با ایجاد بهترین محیط های یادگیری زمینه را برای سوق دادن دانشجویان برای بهره گرفتن از این رویکردها مهیا نمایند.
    کلیدواژگان: رویکرد مطالعه، یادگیری، دانشجویان، ASSIS
  • عبدالکریم زمانی مقدم، حسین طهماسبی، ناصر صالحی صفحه 213
    زمینه
    بیشتر پرندگان ممکن است گونه های لیستریا را در روده های بدون علامت و با شیوع متغیر حمل کنند و به انسان منتقل نمایند. جنس لیستریا دو گونه ی بیماری زا دارد: لیستریای مونوسیتوژنز و لیستریای ایوانوای که از این دو، لیستریای مونوسیتوژنز به عنوان عامل سقط، انسفالیت، سپتی سمی در انسان و حیوانات شناخته شده است. لیستریای آیوانوی یک پاتوژن حیوانی است و گاها در انسان نیز ایجاد عفونت می کند. در این مطالعه به ارزیابی آلودگی به لیستریای مونوسیتوژنز و ایوانوای در پرندگان زینتی یزد به روش واکنش زنجیره ای پلی مراز (PCR) پرداخته شد.
    روش
    تعداد 180 نمونه ی مدفوعی از پرندگان زینتی (150 قناری و 30 مرغ عشق) از نقاط مختلف یزد به وسیله ی سواب استریل جمع آوری گردید.
    سواب ها مستقیما درون محیط Listeria enrichment broth قرار داده شدند. پس از غنی سازی، نمونه ها بر روی محیط Palcam agar کشت داده شدند. سپس نمونه ها با استفاده از روش PCR جهت بررسی وجود لیستریای مونوسیتوژنز و ایوانوای مورد ارزیابی قرار گرفتند.
    نتایج
    گرچه شیوع جنس لیستریا در قناری 4 درصد (6 از 150) بود، اما در هیچ کدام از نمونه ها لیستریای مونوسیتوژنز و ایوانوای یافت نشد.
    نتیجه گیری
    منبع گونه های لیستریا در پرندگان محیط و غذایی است که استفاده می کنند. از آن جایی که سطح بهداشتی، وضعیت تغذیه ای و محیط زندگی در پرندگان زینتی نسبت به سایر پرندگان کیفیت بالاتری دارد، احتمالا به این علت در هیچ کدام از نمونه ها لیستریای مونوسیتوژنز و ایوانوای یافت نشد. این مطالعه نشان داد که نمی توان پرندگان زینتی این منطقه را منبع یا ناقل لیستریای مونوسیتوژنز و ایوانوای دانست.
    کلیدواژگان: لیستریا، پرندگان زینتی، روش واکنش زنجیره ای پلی مراز، سپتی سمی
  • نامه به سردبیر
  • بهادر قیم، صفیه ساکی مفرد صفحه 219
    خاندان بختیشوع، از بزرگترین و معروفترین خاندان های دانشمند و دانش پرور جندی شاپور به شمار می رفتند؛ که حدود شش نسل از آن ها در جندی شاپور به تدریس و طبابت مشغول بودند. تبحر و درایت این خاندان در پزشکی و رشد آن ها در شناسایی، معالجه بیماران باعث گردید تا خلفای عباسی خاندان بختیشوع را به خدمت خود گرفتند و آن ها ضمن ارائه ی خدمات بالینی به خلفای عباسی، به ترجمه و تالیفاتی در علوم، به ویژه طب پرداختند و نقش ماندگاری را در تمدن اسلامی در حوزه پزشکی از خود بر جای گذاشتند. این نقش معلول خدمات این خاندان به علم پزشکی بوده است.
    بررسی منابع و تحقیقات جدید نشان می دهد که خاندان بختیشوع با فعالیت های بالینی خود نزد خلفای عباسی با شایستگی تمام عمل نمودند به گونه ایی که اعتماد خاندان بنی عباسی را به خود جلب کردند. همچنین در حوزه ی علمی ضمن اقدام به ترجمه ی کتاب های طبی، تالیفات گران بهایی از خود بر جای نهادند.
    مجموع فعالیت های علمی و عملی خاندان بختیشوع در زمینه های مختلف پزشکی که در طول چندین نسل، از نسلی به نسل دیگر در میان این خاندان انتقال می یافته، باعث گردید تا این خاندان به عنوان میراث داران علمی دانشگاه جندی شاپور و حلقه ی ارتباط دهنده ی پزشکی باستان به پزشکی اسلامی به ایفای نقش بپردازند.
    کلیدواژگان: خاندان بختیشوع، جندی شاپور، بغداد، علم پزشکی، تمدن اسلامی
|
  • Nasibeh Kor, Leila M. Jouybari , Akram Sanagoo Page 157
    Background
    Using home remedies has a long history among many of ethnic groups. The Turkmen people have their own special home remedies too. The aim of this research was to study beliefs and behaviors of the Turkmen people of Golestan province about dysmenorrhea remedies.
    Methods
    In this micro-medical ethnography study using purposeful sampling, the semi-structured interviews conducted with 50 traditional healers and elderly people. The observation also used as gathering tool. All of the interviews were recorded, transcribed verbatim, coded and categorized.
    Results
    The informants believed dysmenorreah as a sign of physical health and reproduction which removes dirty blood from body. Herbal medicine, special foods with butter, egg and cane, using a necklace made of stone were some of common remedies to relife dysmenorrheal. Avoid of shower and baths also were one of prominent behavior during this period.
    Conclusion
    Some of beliefs and behaviors of the Turkmen people about dysmenorrhea were beneficial and some harmful. Recognizing these behaviors and attempting for strengthening the healthy beliefs and behaviors are recommended in integrating folk medicine with current health care services to promote people’s health.
  • Soheila Kalantari, Maral Karegar Najafi, Abbas Abbaszadeh , Akram Sanagoo , Fariba Borhani Page 167
    Background
    Considering the opportunities and over time nurses communicate with patients; this responsibility is greater for nurses. But despite this, nurses unfortunately make less attention to the important role and performance that his. The purpose of this study the performance and responsibility of nurses, patient education are compared.
    Methods
    This was a descriptive cross-sectional study. The study population included 200 nurses employed at Golestan University of Medical Sciences hospitals in 2010, which were sampled. A three-part questionnaire was prepared that based on demographic data, performance and the responsibility of nurses. Analysis was performed by SPSS statistical software version 16 and descriptive and analytical tests.
    Results
    Findings from research Mean Nurses’ Perception of Performance and Responsibility of Patient Education 2/97 indicated. Mean and standard deviation in the area of education in preparation of patients receiving care19.8(3.93) and education in preparation of patients for discharge20.26(3.66) compared with other areas of the levels were upper. The finding showed that there were significant differences between hospital and course with performance of nurses to patient education.
    Conclusion
    Since patient education is important that valuable and beneficial effects on several different studies are presented. Responsibility. So developing training programs conducted in recent years has been helpful.
  • Maryam Nadi Baghoo, Sedighe Nouhjah, Mohammad Hossein Haghighizadeh Page 175
    Background
    Although fecundity is reduced in late reproductive ages, fetal and maternal complications and unwanted pregnancy in this age group is higher. Limited researches have focused on the pattern of contraceptive methods choices in women aged 35 and older. The aim of this study was determinants of contraceptive choices pattern in this age group and related factors in women attending health centers of Ahvaz.
    Methods
    In a descriptive –analytic study 384 women aged 35 years or older attending 6 health centers of Ahvaz city in 2011 were studied. Data was collected through filling a questionnaire by trained questioner. Data was analyzed by SPSS version 16. The frequency table and Chi Square test were used for data analysis.
    Results
    The mean age of women was 39.1±3.4 years and the mean age of marriage 20.2 ± 5.3 years. The most common contraceptive methods used in this age group women were condoms, oral contraceptive pills and tubal ligation, 31.3%, 22.7% and 19.3% respectively. Vasectomy was using only in 0.5% of participants. A significant association were found between use of less effective contraceptive methods andwomen’s age (p= 0/011), age of marriage (p<0/001), BMI (p=0/001), gravida (p<0/001) and parity (p<0/001).
    Conclusion
    This study determined that use of less effective contraceptive methods in this population is high. Due to the risks of unwanted pregnancy and maternal complications of pregnancy in this age, family planning education and counseling should be given priority in health centers.
  • Amirabbas Azizi, Robab Abdolkhani Page 185
    Background

    The effective role of using hospital information system in improving the quality of medical services, increasing satisfaction and improvement of treatment economic is undeniable. As for the role of hospital information system on informing health care providers and hospital managers, the aim of this research was to identifying it's abilities and determining the effects it has on hospitals performances.

    Methods

    This study was an applied research done by analytic method. Data gathering was performed by observing the Razi hospital medical record department and records review and statistics analysis. Data analysis carried out by descriptive statistic and t-test. The research population includes only one hospital in Ahvaz.

    Results

    By using hospital information system, the total cost mean of diseases increased (27.41%).The mean of patient's length of stay in both manual system and HIS was paralleled. bed occupancy percentage hadn’t major change.

    Conclusion

    The findings of this study showed using hospital information system had no considered effect on reducing patient care processes.

  • Somayeh Makvandi , Maryam Zamani Page 191
    Background
    Quality of life is a broad concept of health and is linked to physical health, psychological status, level of independence, social relationships, individual personal beliefs and environmental factors, complexly and has become important in recent years. In this context, evaluation of quality of life of students as future builders of society is essential. This study was done to determine the quality of life domains in Ahvaz Azad university students.
    Methods
    This is a cross sectional descriptive and analytical study which was done on 400 students of Ahvaz Azad University in 2010. Demographic and WHOQOL-BREF questionnaires were used for data collection. After calculating, any domain score was transformed to the range of 4-20. Data were then analyzed.
    Results
    The mean of age was 23.2 with standard deviation of 4.7 years. 61.1% of students were female and 38.9% were male. The highest Score was related to physical health with 14.9±2.3 and the lowest score was related to environmental health with 12.3±2.8. The female students had earned more points at environmental health, significantly (P<0.0001). There were no significant differences in other dimensions between male and female. Social health of married students was higher than single students (P<0.0001). There were no significant differences in other dimensions between married and single students. The environmental health of the students living in dormitories was lower than others (P=0.02).
    Conclusion
    Planning to improve various dimensions of quality of life of students is essential
  • Abdolhussein Shakurnia , Hussein Elhampour, Mehri Ghafourian Boroojerdnia, Seyed Reza Saeidian Page 201
    Background
    One important factor in education, particularly in medical education is studying and learning approaches. Considering student's learning styles may change teaching methods in accordance with their learning styles and consequently improve the educational outcome. The aim of this study was to investigate learning styles of medical students in Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
    Methods
    This descriptive study was performed during the academic year of 2009-2010 in Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences. 182 Nursing and medical students were selected through multi-stage cluster random sampling method as study samples. ASSIA questionnaire was used as the research tool. Data was analyzed by SPSS-15 software using descriptive and inferential statistics.
    Results
    The most preferable one among medical students were deep approach (40.2%) and nursing students were strategic approach (45%). At the clinical stages, use of deep approach to the study of medical students increased and the surface approach is significantly reduced. There is weakly correlation between GPA and deep and strategic approaches, that was significant only for strategic approach (r=o.161, p=0.033).
    Conclusion
    Improving educational quality requires for paying attention to learning style in teaching and educational technology. Teachers and educational technologists are recommended to make use of media and various technologies.
  • Abdolkarim Zamani Moghadam, Hossein Tahmasby, Naser Salehi Dvm Page 213
    Background
    Most birds probably can carry Listeria spp. asymptomatically in their intestines with varying prevalence and can transmit the pathogens to humans. The genus-Listeria has two pathogenic species namely, Listeria monocytogenes and Listeria ivanovii. Of these, L. monocytogenes is a well-known cause of abortion, encephalitis and septicaemia in man and animals. Listeria ivanovii is an animal pathogen and in rare cases cause human infection. Hence, a study was conducted to determine the occurrence of pathogenic Listeria monpcytogenes and Listeria ivanovii in cage birds faeces from Yazd.
    Methods
    Altogether 180 (150 canaries and 30 lovebirds) samples of bird faeces were collected with sterile cotton swabs from different areas of Yazd, Iran. Swabs were placed directly into Listeria enrichment broth. Secondly enrichments were streaked on Palcam agar. Then evaluated to detect Listeria monocytogenes and Listeria ivanovii by polymerase chain reaction (PCR) method.
    Results
    Considering although overall prevalence of Listeria species in canaries were 4% (6 out of 150), no L. monocytogenes and no L. ivanovii found in our study.
    Conclusion
    The origins of Listeria spp. in birds are the foods they eat and living environments. Nutritions and living environments hygiene level of pet birds is higher than other birds, no L. monocytogenes and no L. ivanovii found in any samples. The present result is suggesting that cage birds are not source of Listeria monocytogenes and Listeria ivanovii in the region.
  • Bahador Ghayem, Safiyyah Saki Mofrad Page 219
    Bakhtishu’ Dynasty is among the greatest of Jundishapur dynasties known for their knowledge-seeking. Six generations of this dynasty taught and offered services in medical treatment. Their expertise made Abbasid caliphs employ them for their own medical treatment, as well as translation and writing on sciences especially medicine. They had an impact on medicine in Islamic civilization.It is theoretical with a descriptive analytical approach.Research shows that Bakhtishu’ Dynasti proved efficient as physicians for the Abbasid caliphs. The latter group wrote and translated valuable books.Their academic and practical activities in different branches of medicine, over several centuries, made them the academic inheritors of Jondi Shapour University, connecting ancient medicine to Islamic medicine.