تاثیربتا گلوکان بر رشد، بقاء و کارآیی واکسن ضد استرپتوکوکوزیس در ماهی قزل آلای رنگین کمان (Onchorhynchus mykiss)

چکیده:
زمینه مطالعه
گلوکان ها ترکیبات پیچیده پلی ساکاریدی بوده که از دیواره سلول مخمرها و قارچ ها استخراج می شوند.این ترکیبات می توانند سیستم ایمنی ماهی را تحریک نمایند.
هدف
هدف از این تحقیق بررسی تاثیر بتا گلوکان (ماکروگارد)بر برخی از شاخص های رشد، بقا و برخی پارامترهای ایمنی ماهی قزلا~لای رنگین کمان (32‎/0±10 گرمی)و نیز اثر ان بر کارایی واکسن استرپتو کوکو زیس مورد می باشد.
روش کار
میزان ماکروگارد در غذای ماهی ها یک گرم در هرکیلوگرم غذای تجارتی بود و از واکسن ساخت داخل بصورت حمام برای واکسیناسیون ماهی ها استفاده شد. تیمارها شامل تیمارماکروگارد (تغذیه ماهی های واکسینه نشده باغذای حاوی ماکروگارد به میزان یک گرم در هرکیلوگرم غذای)، تیمار دوم (تغذیه ماهی های واکسینه نشده با غذای حاوی ماکروگارد وبدون ان با تناوب 10 روز)، تیمارسوم، تیمار چهارم و تیمار شاهد بود که در یک دوره 42 روزه مورد ازمایش قرار گرفتند.
نتایج
نتایج حاصله نشان داد که رشد ماهی در همه تیمارها در مقایسه با تیمار شاهد افزایش معنی داری (05‎/0(p<داشت. همچنین تفاوت معنی داری در میزان بقا ماهیان در بین تیمارهای مختلف و نیز در مقایسه با تیمار شاهد دیده نشد(05‎/0(p>. میزان لیزوزیم سرم در تیمار های ماکروگارد واکسن و ماکروگارد بهمراه واکسن بصورت معنی داری بیشتر از گروه شاهد بود بطوریکه بیشترین مقدار ان در تیمار ماکروگارد بهمراه واکسن و کمترین ان در تیمار شاهد قابل سنجش بود(05‎/0.(p<شمارش لکوسیتی نیز در بین تیمار شاهد و سایر تیمارها از اختلاف معنی داری برخوردار بود (05‎/0.(p< نتایج بقاء در حمام باکتریایی با سوش حاد استرپتوکوکوس اینیایی در تیمار شاهد 55درصد در حالیکه در تیمارهای واکسن، ماکروگارد همراه واکسن، ماکروگارد و ماکروگارد به ترتیب75 86، 60، درصد بوده است.
نتیجه گیری نهایی: نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که افزودن بتا گلوکان به غذا تاثیر مثبتی بر رشد و پاسخ های ایمنی غیر اختصاصی ماهی قزل آلای رنگین کمان داشته و می تواند کارایی واکسن ضد استرپتوکوکوزیس را افزایش دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
magiran.com/p986012 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!