بررسی تاثیر عصاره های هیدروالکلی و عصاره ی آبی زردچوبه و شیرین بیان بر انگل Leishmania major (MRHO/IR/75/ER) در شرایط آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
مقدمه

در حال حاضر ترکیبات پنج ظرفیتی آنتی موان درمان اصلی لیشمانیوز جلدی می باشند. استفاده از این ترکیبات دارای محدودیت‎هایی از قبیل عدم تاثیر به روش خوراکی، طولانی بودن دوره ی درمان، عدم پاسخ درمانی در حدود 15-10 درصد موارد و داشتن سمیت شدید روی قلب و کلیه ها می‎باشد. از ریزوم زردچوبه Curcuminها به دست می‎آید که از مشتقات فنلی موثر بر لیشمانیا می‎باشند. Licochalcone A ماده ی موثر استخراج شده از ریشه ی شیرین بیان است. تزریق داخل صفاقی آن از ایجاد زخم در موش های Balb/c که به L.major آلوده شده‎اند، به طور کامل جلوگیری می کند. در سری تحقیقاتی که به منظور غربالگری گیا هان دارویی سنتی کشور در دست انجام بود، دو گیاه زردچوبه و شیرین بیان انتخاب شدند و اثر ضد لیشمانیایی آن ها در محیط کشت مورد بررسی قرار گرفت.

روش ها

از عصاره ی خشک شده ی گیاه رقت‎های 4/0، 5/0، 1، 5/2، 5 و 10 میلی گرم در میلی لیتر تهیه شد. 400 میکرولیتر از سوسپانسیون انگلی به هر کدام از اپندروف‎ها در سه سری اضافه شد. در نمونه ی شاهد منفی فقط 500 میکرولیتر (400 میکرولیتر محیط کشت به علاوه ی 100 میکرولیتر محلول بافر نمکی خنثی) اضافه شد. از آمفوتریسین B با غلظت 1/0 میلی گرم در میلی لیتر به عنوان شاهد مثبت استفاده شد. سپس میانگین تعداد پروماستیگوت در هر سه سری تعیین و فراوانی انگل زنده در هر زمان برای هر غلظت محاسبه و نتایج به صورت IC50 بیان شد.

یافته ها

غلظت 2 میلی گرم در میلی لیتر عصاره ی تام زردچوبه سریع باعث کشته شدن تمام پروماستیگوت‎ها شد. در مقایسه با غلظت 2/0 میلی گرم در میلی لیتر عصاره ی تام پس از 88 ساعت انگل‎ها را از بین برد. غلظت های پایین شیرین بیان یعنی 1 و 5/0 میلی گرم در میلی لیتر اثری مشابه شاهد منفی داشتند. با افزایش غلظت عصاره تا 16 میلی گرم در میلی لیتر اثر ضد انگلی افزایش یافت و تعداد پروماستیگوت‎های بیشتری کشته شدند.

نتیجه گیری

نتایج این تحقیق نشان داد که عصاره ی تام هر دو گیاه زردچوبه و شیرین بیان در غلظت های به کار رفته در محیط کشت دارای اثر ضد لیشمانیایی می باشند. اثر کلی شیرین بیان در مقایسه با زردچوبه خیلی کمتر است و در دوزهای بالاتری انگل را از بین می برد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p988340 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!