بررسی پروفایل چربی خون و ارتباط آن با فعالیت بیماری آرتریت روماتویید

پیام:
چکیده:
مقدمه
آرتریت روماتویید (Rheumatoid arthritis یا RA) با سطوح غیر طبیعی لیپوپروتئین همراه است که به طور عمده شامل سطوح پایین HDL (High density lipoprotein) می باشد. بیشتر درمان های RA به خصوص داروهای بیولوژیک، اندکس آتروژنیک را بهبود می دهد. بهبود در پروفایل لیپوپروتئین در RA با کاهش التهاب همراه است. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط پروفایل لیپید خون با شاخص فعالیت بیماری آرتریت روماتویید (Disease activity score 28 یا DAS28) انجام گرفت.
روش ها
این مطالعه یک مطالعه ی مقطعی بود. طی این مطالعه 200 بیمار آرتریت روماتویید بررسی شدند. پس از خونگیری میزان تری گلیسرید، کلسترول، LDL (Low density lipoprotein) و HDL سرم بیماران اندازه گیری شد و سپس ارتباط بین موارد فوق با DAS28 بیماری روماتویید بررسی گردید و در پایان نتایج با هم مورد مقایسه قرار گرفت. داده ها به وسیله ی نرم افزار SPSS نسخه ی 18 تجزیه و تحلیل شد. در تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون آماری ضریب همبستگی Pearson، Spearman و برای کنترل مخدوشگرها از Multivariate regression و مدل فاکتوری استفاده شد.
یافته ها
بررسی ارتباط بین سطح LDL با معیار های RA نشان داد بین LDL و DAS28 یک همبستگی مستقیم به میزان 13/0 وجود داشت. همچنین بین VAS (Visual analogue scores) و سطح LDL خون نیز یک همبستگی مستقیم به میزان 17/0 وجود داشت. بین LDL و مفاصل دردناک نیز یک همبستگی مستقیم به میزان 16/0 مشاهده گردید که همگی از نظر آماری معنی دار بود، ولی بین LDL و تورم مفاصل و ESR (Erythrocyte sedimentation rate) ارتباط معنی داری مشاهده نشد. بین HDL و تورم مفاصل یک همبستگی معکوس به میزان 16/0 مشاهده شد که از لحاظ آماری معنی دار بود.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه ی ما نشان داد در موارد بسیاری بین پروفایل چربی و بیماری RA ارتباط معنی دار وجود داشت. با توجه به این که چنین نتیجه ای در مطالعات دیگری نیز به دست آمده است باید بیماران مبتلا به بیماری های مزمن التهابی به ویژه RA از نظر پروفایل چربی مورد بررسی دوره ای قرار گیرند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
10
لینک کوتاه:
magiran.com/p988349 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!